[section_tc][column_tc span=’12’][text_tc timing=’linear’ trigger_pt=’0′ duration=’1000′ delay=’0′]

[nbsp_tc]

[nbsp_tc]

Zapewne dla większości z Was, nasi Drodzy Czytelnicy, pytanie postawione w tytule będzie absurdalne. W jaki sposób stres w pracy może być naszym przyjacielem? Skoro tyle mówi się o jego szkodliwości. Jednak odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.

[nbsp_tc]

Mobilizacja – to słowo kluczowe

[nbsp_tc]

Pierwsza i kluczowa rola stresu ma charakter obronny i adaptacyjny. Oznacza to, że stres ma być swoistą mobilizującą reakcją organizmu na zagrażający mu czynnik (stresor). Kiedy organizm zaczyna „stresować się” z punktu widzenia biochemicznego zachodzi szereg reakcji zmuszających go do działania. Te same reakcje, ale widoczne w sferze naszych uczuć i emocji psychologowie nazywają stresem. Mówiąc obrazowo stres jest pierwszą reakcją ostrzegającą cały organizm przed zagrożeniem, ale też reakcją, która w konsekwencji ma podnieść poziom mobilizacji organizmu do działania.

[nbsp_tc]

Ta definicja stresu brzmi całkiem nieźle prawda? Co złego może być w tym, że organizm się mobilizuje?

[nbsp_tc]

Stres nasz codzienny, stres w pracy.

[nbsp_tc]

Jak mówią, diabeł tkwi w szczegółach. A w przypadku stresu tym szczegółem jest czas jego trwania. Powyższa definicja odnosi się tylko do stresora (czyli czynnika wywołującego stres) nie rozciągniętego w czasie. Jeżeli organizm przez wiele godzin, dni czy tygodni znajduje się wciąż i wciąż pod wpływem stresu, jeżeli wciąż trwa w gotowości to z czasem pozytywna mobilizacja ustępuje miejsca zmęczeniu, znużeniu, wyczerpaniu. To stres długotrwały. 

[nbsp_tc]

Pierwotnymi reakcjami organizmu na stres są: zwiększenie ilości czerwonych krwinek krwi, co ma zapewnić leprze dotlenienie mięśni, a także mózgu, przyśpieszenie oddechu i akcji serca, podniesienie temperatury ciała oraz zwiększenie odporności na ból, a także wzrost napięcia mięśniowego. Ponadto do typowych reakcji ze strony naszej psychiki należy uczucie niepokoju, strach, podenerwowanie.

[nbsp_tc]

Przypomnij sobie, Drogi Czytelniku, kiedy ostatnio miałeś do wykonania jakieś ważne zadanie i pomimo zdenerwowania czy niepokoju byłeś do jego wykonania mocno zmobilizowany? Jeszcze lepszym i sztampowym przykładem, kiedy poruszamy zagadnienie stresu, jest przykład egzaminu. Każdy z nas pamięta to uczucie niepokoju, a czasami nawet lęku przed ważnym egzaminem. Przypomnijmy sobie, jaką mobilizację czuliśmy, kiedy już zobaczyliśmy czy usłyszeliśmy pytania czy zadanie do rozwiązania.

[nbsp_tc]

Stres stresowi nierówny

[nbsp_tc]

Dlaczego krótkotrwały stres jest dla nas korzystny, a przedłużający się w czasie działa na szkodę naszego organizmu?

[nbsp_tc]

Stan pobudzenia zaburza homeostazę i ma wpływ na pracę wszystkich narządów w ciele. Aby zachować równowagę sytuacje stresowe powinny być przeplatane czasem na odpoczynek i regenerację. Oznacza to, że nasz organizm powinien mieć czas uspokoić wszystkie zmiany, które zaszły w nim na poziomie biochemicznym, ale też psychicznym.

[nbsp_tc]

Dzisiejsze tempo pracy w wielu firmach wymaga niestety od pracowników stanu ciągłego pobudzenia, bo zawsze jest coś do zrobienia, nadrobienia, albo właśnie wybuchł jakiś „pożar” i trzeba się śpieszyć z jego opanowaniem. Niestety człowiek żyjący w ciągłym napięciu i stresie z czasem traci swoją produktywność, a organizm buntuje się i nie jest w stanie znieść ciągłego pobudzenia. Lew czy tygrys też nie są w stanie polować przez cały dzień. Nawet nowoczesne maszyny potrzebują czasu na regenerację i konserwację.

[nbsp_tc]

Długotrwały stres w pracy może być zatem związany z:

  • ciągłym zmęczeniem,
  • zaburzeniami snu (bezsenność lub nadmierna senność),
  • zaburzeniami apetytu,
  • bólem mięśni i stawów,
  • sztywnością mięśni
  • bólami głowy,
  • problemami z trawieniem (biegunka lub zaparcia),
  • zaburzeniem funkcji seksualnych
  • niepokojem, problemami z koncentracją,
  • frustracją,
  • uczuciem niepokoju i leku,
  • skłonnościami do nałogów.

[nbsp_tc]

Zaprzyjaźnij się ze swoim stresem…

[nbsp_tc]

Mając już wiedzę o tym, że stres może być nie tylko naszym wrogiem, warto ją wykorzystać i zaprzyjaźnić się ze swoim stresem. Oczywiście nikt nie twierdzi, że będzie to łatwe, ale spróbować zawsze warto…

[nbsp_tc]

Stres, a więc reakcję biochemiczną i emocjonalną w naszym organizmie, mogą wywołać nie tylko konkretne zdarzenia, ale też nasze myśli. Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem jest zapobieganie mu. Panuj nad swoimi myślami, nie nakręcaj się powtarzając w myślach o złych rzeczach, które mogą Cię spotkać, nie analizuj przykrej czy stresującej sytuacji, która spotkała Cię w pracy jeśli nie chcesz wyciągnąć z niej wniosków, a tylko się zadręczać. W walce ze stresem dbaj o higienę swoich myśli i mental health.

[nbsp_tc]

Tak jak pisaliśmy wyżej stres to reakcja, po której powinno nastąpić inna reakcja polegająca na uspokojeniu organizmu. Doskonale wiemy, że nie da się uniknąć sytuacji stresowych w życiu zarówno zawodowym jak i rodzinnym. Dlatego nasza rada będzie dotyczyć organizacji czasu po stresie. Zapamiętaj i wciel w swoje życie plan aby po każdym, ale to każdym stresie dać sobie czas na uspokojenie i odprężenie. Jeśli uda Ci się wyprowadzić organizm ze stanu ciągłych wysokich obrotów, to jesteś na dobrej drodze, aby efektywnie zarządzać stresem. Znajdź aktywność, która działa na Ciebie kojąco i pozwoli zapomnieć o całym świecie. To naprawdę działa.

[nbsp_tc]

Możesz też skorzystać z technik relaksacyjnych takich jak np. trening autogenny Schultza, mindfulness dla pracowników, program mental health, on line i stacjonarnie, czy ćwiczenia relaksacyjne i rozluźniające napięte mięśnie.

[nbsp_tc]

Podsumowując, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule. Stres w pracy może być naszym przyjacielem (warto znać i wykorzystywać jego pozytywne działanie). Stres może być też naszym największym wrogiem, dlatego też warto sobie uświadomić co niesie ze sobą ciągłe „zestresowanie” i na ile to możliwe przeciwdziałać takiej sytuacji w naszym życiu zawodowym.

Tagi: stres w pracy   mental health   webinar zdrowie

[nbsp_tc]

stres w pracy

[nbsp_tc]

[nbsp_tc]

Autor: Anna Wachowicz

[/text_tc][/column_tc][/section_tc]

Masz pytania dotyczące wdrażania programów Corporate Wellness lub Wellbeing w biznesie? Chętnie odpowiemy!

Dane które podasz w formularzu będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.