[section_tc][column_tc span=’12’][text_tc timing=’linear’ trigger_pt=’0′ duration=’1000′ delay=’0′]
Codzienność, w każdej sytuacji, nie tylko w pracy, wymaga od nas między innymi:
elastyczności,
pokonywania słabości,
cierpliwości,
ciągłego doskonalenia,
akceptowania zdarzeń, na które nie ma się wpływu,
dystansowania do problemów, postrzegania ich z różnych stron.
[nbsp_tc]
Jak zwalczyć stres krok po kroku
[nbsp_tc]
Krok 1. WYCHWYCENIE, DOSTRZEŻENIE I ZAUWAŻENIE ŹRÓDŁA STRESU | |
Co się stało, co się dzieje, że czuję to, co czuję? | „Utknąłem w korku, spóźniony na spotkanie.” |
Co dokładnie wpływa na moje odczucia? | „Fakt, że już jestem spóźniony 15 minut, że ten baran zatarasował przejazd, że jestem cały spocony, mam wypieki na twarzy, ręce mi się trzęsą.” |
[nbsp_tc] Krok 2. ANALIZA SYTUACJI | |
Czy odczuwany stres jest adekwatny? Co się faktycznie stanie, gdy będę spóźniony, a co jest jedynie moim wyobrażeniem? | „Spóźniam się na spotkanie… czy moje życie od tego zależy?” |
[nbsp_tc] Krok 3. ZAAKCEPTUJ TAKI STAN RZECZY | |
Jeśli nie masz realnego wpływu na sytuację, nic nie zmienisz. | „Stoję w korku, w pobliżu nie ma metra ani tramwaju…no trudno, będę spóźniony.” |
[nbsp_tc] Krok 4. ZNAJDŹ ROZWIĄZANIE | |
Co mogę zrobić, by uniknąć podobnej sytuacji w przyszłości? | „Następnym razem pojadę metrem lub wyjdę 25 minut wcześniej.” |
Co mogę zmienić, by zapewnić sobie spokój? | „Zadzwonię do klienta i przeproszę za spóźnienie.” |
[nbsp_tc] Krok 5. JUŻ PRAWIE JESTEŚ U CELU, tylko | |
Zmień swoje myśli. | „Mam czas na przemyślenie spotkania…” |
Zmień swoje przekonania. | „Korek ludzka rzecz, każdemu może się zdarzyć.” |
Zmień swoje wyobrażenia. | „Klient przywita mnie pyszną kawą i na pewno zrozumie sytuację.” |
Zastanów się, co możesz zrobić, by zapewnić sobie jak największy komfort w tej trudnej i niewygodnej sytuacji? | Otworzyć okno, włączyć muzykę… |
[nbsp_tc] Krok 6. SPOKOJNY CZŁOWIEK | |
„Mam czas by przygotować się do spotkania.” | |
„Mam czas na słuchanie muzyki.” | |
„Cóż za wspaniała pogoda.” | |
„Mogę sobie pozwolić na odrobinę lenistwa.” |
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
Ważne!
Pamiętaj jednak, że rozwijanie umiejętności panowania nad stresem wymaga czasu i pracy.
Ponadto analiza i kontrola w momencie przeżywania silnych emocji jest trudna, często wręcz nierealna.
Najskuteczniejszą metodą przemodelowania zachowań jest praca z psychologiem lub coachem.
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
Kiedy i dlaczego przeżywasz stres?
Praca jest tym obszarem życia, który najczęściej wymaga ciągłego doskonalenia[nbsp_tc]i[nbsp_tc]pokonywania coraz to nowych trudności.
Zmaganie się z różnego typu słabościami jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania[nbsp_tc] i[nbsp_tc]wykonywania zadań w[nbsp_tc]pracy. Problemy są stałym i nieuniknionym elementem życia w[nbsp_tc]ogóle.
Odczuwasz stres, gdy pojawia się zbyt duża rozbieżność pomiędzy tym, co w[nbsp_tc]danym momencie jesteś w stanie zrobić (czasowo, intelektualnie, poznawczo), a[nbsp_tc]wymogami sytuacji. Na przykład gdy masz gorączkę, nie jesteś w stanie prowadzić kluczowej rozmowy[nbsp_tc]z klientem.
Coraz częściej praca, właściwie na każdym stanowisku, wymaga angażowania znacznie większych zasobów niż organizm ludzki jest w[nbsp_tc]stanie przerobić.
Jeśli pojawia się za duża rozbieżność pomiędzy tym, co pracownik może a[nbsp_tc]tym, co[nbsp_tc]powinien, poziom stresu staje[nbsp_tc]się destrukcyjny zarówno dla niego jak i firmy. Ponadto wpływa destabilizująco na resztę zespołu.
Skutkuje wypaleniem, zaniechaniem wykonywania obowiązków służbowych, konfliktami, masowymi wypowiedzeniami.
Panowanie nad stresem jest kluczową umiejętnością do tego, by umieć dobrze i[nbsp_tc]skutecznie pracować.
Narzędzia i umiejętności nabyte podczas warsztatów „antystresowych” mogą być niezwykle pomocne, wręcz przełomowe dla nowej jakości pracy zespołu w firmie.
Na spotkaniach Klient otrzymuje narzędzia służące do przemodelowania nabytych schematów, myśli i zachowań.
[nbsp_tc]
Autor – Psycholog dypl., coach Maria Czermińska Zajmuje się m.in. planowaniem i wprowadzaniem systemów motywacyjnych, prowadzeniem warsztatów „antystresowych”, coachingiem indywidualnym i grupowym, mediacjami. Absolwentka Psychologii Społecznej studiów magisterskich (specjalizacja warsztaty i szkolenia) w SWPS oraz studiów podyplomowych ABA (stosowana analiza zachowania) w SWPS.
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[/text_tc][/column_tc][/section_tc]