[section_tc][column_tc span=’12’][text_tc timing=’linear’ trigger_pt=’0′ duration=’1000′ delay=’0′]
Jeśli chcemy szybciej „iść do przodu”, mamy okres gwałtownych zmian, wątpliwości, chcemy się czegoś nauczyć albo przeciwnie -[nbsp_tc][nbsp_tc]stoimy w miejscu i nie wiemy co dalej – coaching jest bardzo dobrym sposobem wsparcia.
[nbsp_tc]
Historia
Pierwsi coachowie to trenerzy sportowi. Ci twardzi goście w trakcie treningu zmuszali Cię abyś dał z siebie wszystko i pokonał swoje słabości. W czasie zawodów stali za linią boiska wykrzykując „dawaj, dawaj, dawaj!”(albo inne niecenzuralne słowa). Gdy osiągnąłeś sukces, cieszyli się i czuli cholerną satysfakcję z tego, że to właśnie Ty jesteś taki dobry. A gdy Ci się nie udało to wspierali Cię w szukaniu powodów i w naprawianiu błędów.
[nbsp_tc]
Coaching w biznesie
W pewnym momencie coachowie pojawili się w biznesie. Pracują z managerami, przedsiębiorcami, pracownikami zarządzającymi pracą innych. Ich rola polega na wspieraniu klientów w poszukiwaniu najkorzystniejszych i najskuteczniejszych rozwiązań i ich realizacji. To osoby, które nie muszą mieć doświadczenia w tej konkretnej dziedzinie, którą zajmuje się klient – tzn. nie muszą znać się na medycynie mimo że pracują np. z ordynatorem oddziału. Ich doświadczenie dotyczy tego na czym się znają najlepiej– na tym jak być coachem. A zatem co oni robią?
[nbsp_tc]
Praca coacha
Coache słuchają swoich klientów w aktywny sposób, stawiają pytania, pomagają doprecyzować, szanują decyzje klientów i ich problemy. Wspierają proces podejmowania decyzji, ustalenia strategii działania, zachęcają do podejmowania wyzwań, świętują sukcesy. Uznają, że klient ma zawsze rację – tzn. jest największym autorytetem w swojej dziedzinie i potrafi znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązania. Takie wsparcie ze strony coacha umożliwia zwiększenie skuteczności działań klienta, bardziej precyzyjne wyznaczenie celów i narzędzi do ich realizacji, wzmocnienie poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za podejmowane działania.[nbsp_tc][nbsp_tc]Pozwala oddzielić to co jest celem klienta od tego co musi, powinien czy czego chcą od i dla niego inni. W coachingu to klient jest w centrum uwagi, tak naprawdę to od niego wszystko zależy i to on wykonuje całą pracę w procesie zmian i w dodatku to on bierze za nie odpowiedzialność. Dlaczego klient? Bo tu chodzi o jego życie.
[nbsp_tc]
Life Coaching
W pewnym momencie stało się jasne, że dzięki wysokiej skuteczności coaching ze świata korporacji i biznesu przeszedł do życia prywatnego. I tak rozwinął się LIFE COACHING. Czym jest life coaching? To proces opierający się na serii rozmów, które pomagają osiągnąć nadzwyczajne rezultaty w życiu osobistym. Jest sposobem odkrywania potencjału klienta i przekraczania barier dzięki partnerskiej relacji między coachem a klientem. W Life Coachingu zajmujemy się życiem osobistym i jego aspektami: związkami, finansami, rodziną, zdrowiem, karierą – każdym z obszarów, który nas interesuje.
Partnerska relacja z coachem sprawia, że klient staje twarzą w twarz ze sobą samym, z tym czego pragnie czy potrzebuje.[nbsp_tc] Coach nie daje rad ani gotowych rozwiązań, ale do nich prowadzi. W szerszym aspekcie coaching to sposób patrzenia na świat, styl bycia, podniesienie jakości życia. Opiera się na założeniu, że w każdym w nas jest potencjał, drzemią możliwości, że jeśli jeden z nas odniósł sukces, to inni też to mogą osiągnąć.
[/text_tc][/column_tc][/section_tc]