Superfood z domowego ogródka

 
Modne ostatnio stwierdzenie. Co oznacza? Czego dotyczy?
 

Superfood to produkty naturalne, nieprzetworzone, bogate w wartości odżywcze, najlepsze lekarstwo na karmiony przetworzoną żywnością organizm i prewencja w ogóle – przecież jesteśmy tym co jemy. I nie jest to pusty slogan – większość chorób ma swój początek w niewłaściwej diecie. A o taką bardzo łatwo w codziennej, zabieganej rzeczywistości. Zanim więc położysz się spać po ciężkim dniu w pracy, warto pomyśleć czy nie lepiej zamiast kupować na jutrzejsze śniadanie gotową kanapkę, przygotować ją samemu w domu. Najlepiej z wybranym składnikiem z długiej listy super jedzenia.

 
Utarło się, że naturalna, nieprzetworzona żywność jest trudno dostępna – tak lokalizacyjnie jak i dla naszego portfela. Śpieszymy jednak sprostować. Superfood nie koniecznie musi być drogie czy niedostępne. Wiele ze zdrowej żywności mamy w zasięgu reki, z naszego rodzimego ogródka. Cebula, natka pietruszki, aronia, pokrzywa, jarmuż… To tylko początek listy. Produkty nierodzime jak goja, nasiona chia czy olej kokosowy w dobie mody na super żywność ale i rosnącej potrzeby na zdrowe odżywianie też już są bez problemu dostępne w polskich sklepach.
 
czosnek
 
 
Wrzućmy zatem do koszyka:
 

Awokado – na kanapkę w postaci pasty lub jako składnik sałatki (szczególnie takiej z pomidorami – awokado połączone z pomidorem ułatwia wchłanianie przeciwutleniaczy), doskonałe źródło dobrego tłuszczu, który chroni nasze serce i pomaga unormować ciśnienie krwi. Bogate w witaminy A, E i B oraz kwas foliowy potrzebny przyszłym mamom. Zawarty w nim kwas oleinowy obniża poziom cholesterolu, a błonnik jest zbawienny dla naszego układu pokarmowego.

 

Czosnek – przeciwbakteryjny, wzmacniający. Działa jak antybiotyk i pomaga w profilaktyce przeciw nowotworom. Sięgajmy po niego koniecznie, aczkolwiek niekoniecznie w godzinach pracy 😉

 

Sok z brzozy – zapobiega nowotworom, szczególnie rakowi płuc, łagodzi bóle związane z wrzodami żołądka, ma działanie moczopędne i odtruwające.

 

Jagody goi – zawarte w nich antyoksydanty opóźniają procesy starzenia, a według Chińczyków owoce te wręcz znacząco przedłużają życie. Goja to doskonałe źródło witaminy C, E i B i beta karotenu, którego pod względem ilości jest liderem.
 
 
Kapusta kiszona – bakterie, które powstają w trakcie kiszenia, regulują pracę układu pokarmowego. Kapusta wzmacnia odporność, a dzięki witaminie B12 i PP pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Dodatkowo to dla organizmu doskonały detoks – kapusta ma właściwości oczyszczające.
 

Siemię lniane – bogate w przeciwutleniacze, które wspierają profilaktykę nowotworową. Siemię reguluje pracę jelit. Ma właściwości osłaniające dla całego układu pokarmowego, chroniąc go w ten sposób przed wszelkimi nieżytami i łagodząc skutki owrzodzeń. Dzięki zawartości zdrowych tłuszczy (w ilości podobnej co w rybach!) dba o serce, zapobiega miażdżycy, obniża cholesterol.

 

Kasza jaglana – słynny odkwaszacz organizmu. Alkaizujaca, bogata w witaminy z grupy B, nie uczulająca bo bez glutenu. Zawiera substancje mineralne: wapń, fosfor, potas, żelazo, a tego ostatniego ma najwięcej ze wszystkich kasz. Zawiera też rzadko spotykaną w żywności krzemionkę dbającą o kondycję naszych stawów, skóry i paznokci.
 
 
Lista superfood jest długa. Każdy znajdzie na niej coś dla siebie. Coś co lubi lub polubi. Zajrzyjmy więc do niej czym prędzej, by już od dzisiaj zacząć dbać o to, co mamy najcenniejsze – o nasze zdrowie.
 
 
 
 

* Artykuł nie stanowi porady medycznej czy farmaceutycznej. Po taką poradę zaleca się zwrócić do lekarza lub farmaceuty.

About the author: michal.federowski