Na początek kilka (smutnych) faktów:
szacunkowo w roku 2015 ponad 41 milionów ludzi na całym świecie przegra walkę z chorobami cywilizacyjnymi – niewydolnością układu krążenia, przewlekłymi chorobami układu oddechowego, rakiem oraz cukrzycą (patrz też: http://corporate-wellness.pl/medical-wellness-szczegoly-125.html).
W tym samym roku blisko 20 milionów ludzi doświadczy uporczywych objawów, zwiastujących te dolegliwości. Ich źródłem są złe nawyki, które towarzyszą nam w miejscu pracy:
- siedzący tryb życia,
- całkowity brak aktywności fizycznej, ograniczenie ćwiczeń do minimum,
- dieta bogata w produkty wysokotłuszczowe i zawierająca zbyt dużą ilość cukrów,
- palenie tytoniu i nadużywanie alkoholu,
- stres.
Poniżej przedstawiamy zbiór wybranych danych dotyczących zdrowia pracowników na całym świecie, w Europie i wreszcie w samej Polsce.
ŚWIAT
Liczby mówią same za siebie. Ponad połowa Amerykanów jest otyła, a aż 55% istniejących w miejscach pracy problemów zdrowotnych spowodowanych jest przez stres i wydłużone godziny pracy. Nieefektywna obecność w pracy – osoby kichającej, z gorączką lub stanem podgorączkowym, bólami mięśni czy stawów – może być przyczyną nawet 60 proc. strat odnotowywanych przez pracodawców.
EUROPA
Nieefektywność spowodowana koncentracją na bólach głowy, kręgosłupa, grypie, stresie i problemach emocjonalnych o 40% obniża wydajność firm europejskich. Aż 60% czasu tracimy w pracy na niedyspozycje i problemy natury emocjonalnej, komunikacyjnej i zdrowotnej. Te ostatnie dokuczają nam wyjątkowo dotkliwie: 42% Europejczyków cierpi na nadciśnienie tętnicze, 35% ma wysoki poziom cholesterolu, aż 38% – problemy ze wzrokiem i tyleż z nadwagą. O depresji mówi 31% ankietowanych mieszkańców Europy.
POLSKA
W Polsce sytuacja wygląda podobnie. Stres, choroby, ciągłe napięcie a także niezdolność zaspokojenia potrzeb i życiowego spełnienia pracowników są przyczyną nieustannego wzrostu kosztów Pracodawców, którzy w coraz większym stopniu borykają się ze skutkami tej sytuacji:
- wzrostem absencji i kosztów chorobowych zatrudnionych,
- spadkiem produktywności,
- zmniejszoną motywacją i zaangażowaniem pracowników.
W 2008r. zwolnienia lekarskie kosztowały polskich pracodawców 4,3 mld zł, w 2009r. – 4,5 mld zł. W 2006r. Polacy przechorowali 95 mln dni, w 2009r. liczba ta wzrosła do 126 mln dni, a w 2013r. było to aż 254 mln dni. Absencja jednego pracownika rocznie (5% godzin roboczych) kosztuje pracodawcę średnio blisko 9 tysięcy złotych.
I dalej – z danych GUS wynika, że co trzeci Polak ocenia swoje zdrowie poniżej stanu dobrego.
Najczęściej narzekamy na:
- Chroniczne zmęczenie – 52% ankietowanych
- Nadwaga i otyłość – 47% ankietowanych
- Stres i zaniepokojenie – 41% ankietowanych
- Bóle karku i kręgosłupa – 25% ankietowanych
- Depresja – 22% ankietowanych
Według raportu „Depresja – analiza kosztów ekonomicznych i społecznych” Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia roczny koszt depresji w Polsce to niemal 2,6 miliarda złotych. Średni spadek wydajności osoby cierpiącej na stany depresyjne to ponad 5 godzin i 40 minut w skali tygodnia. Dodajmy do tego czas poświęcony na jakże powszechny sposób odreagowania stresu tj. wyjście na papierosa. Palacz wychodzący na kilka 5-minutowych przerw przepala 86 godzin rocznie, czyli 10 i ½ dniówki.
Co możemy zrobić?
Starzejące się społeczeństwo i wydłużający się okres aktywności zawodowej nieuchronnie rodzą pytania jak wspierać ludzi w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia i ciągłej zdolności do pracy. Ubezpieczenia medyczne, karty sportowe, bilety na wydarzenia kulturalne – to wszystko elementy polityki wellness, która funkcjonuje już w polskich firmach ale w dobie chorób cywilizacyjnych widać wyraźnie, że przestaje być ona wystarczającą.
Czy można zrobić coś więcej, co nie tylko wpłynie na poprawę zdrowia i samopoczucia pracowników ale przełoży się też na wyniki firmy? Odpowiedzią na te potrzeby jest coraz częściej doceniana, a przez to też coraz szerzej dostępna na rynku usługa corporate wellness.
Programy corporate wellness to zespół narzędzi, dzięki którym pracodawcy są w stanie zadbać o wiele obszarów życia człowieka – znaleźć przyczyny niedoborów, stresu, spadków wydajności, efektywności i im zapobiec. Zadbanie o kondycję fizyczną i psychiczną pracowników, wzmocnia ich potencjał. Dodatkowo, poprzez profilaktykę i kampanie edukacyjne, podnosi się swiadomość zatrudnionych z zakresu właściwego odżywiania się, sposóbów redukowania stresu, rozróżniania stresu 'dobrego’ od 'złego’, dbania o kondycję fizyczną, rzucenia palenia, lepszego radzenia sobie ze zmianami, efektywniejszego spędzania czasu w pracy i poza nią, zachowywania równowagi praca-dom.
Z punktu widzenia firmy, inwestycja w progarmy corporate wellness to zwrot w postaci zaangażowanej, efektywnie pracującej kadry pracowniczej, co przekłada się na wysokie morale i poprawę wyników finansowych przedsiębiorstwa.
Korzyści z programów prozdrowotnych jest wiele, a MobileMed oferuje usługi w newralgicznych obszarach, wpływających na efektywność w pracy.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o naszej ofercie wellness korporacyjnego,
zapraszamy do kontaktu:
Corporate Wellness by MobileMed
tel. kom.: +48 604 999 333
e-mail: biuro@mobilemed.pl
www.corporate-wellness.pl
Autor: Lea Gorzkowska
Źródła:
- http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/choroby-cywilizacyjne
- http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCUQFjAAahUKEwj2ipHW6YzIAhVGc3IKHS3SCtc&url=http%3A%2F%2Fwww.twojeprawapacjenta.pl%2Fdownload.php%3Fid%3D24&usg=AFQjCNGSGy8m-km5OYKpfN1iqKddBOaA3A&sig2=cXWZkbH3JQS5Dh6nR_QHmw&bvm=bv.103388427,d.bGQ
- dane z Instytutu Zdrowia i Produktywności Cornell University
- http://www.polskieradio.pl/42/3165/Artykul/1417272,Starzejace-sie-spoleczenstwo-zmieni-polska-gospodarke-
- http://www.slideshare.net/keashealth/wellness-asabusinessstrategye-book?related=2
- http://www.slideshare.net/Wellsourcee/6-key-steps-to-a-successful-wellness-program?next_slideshow=1
- http://www.slideshare.net/KaraLeeBurke/corporate-wellness-programs-super-tool-for-success?related=3
- http://healthyamericans.org/assets/files/TFAH%202010Top10PrioritiesEconomy.pdf
- http://pl.delfi.lt/aktualia/polska/polski-pracownik-narzeka-na-stres-w-miejscu-pracy.d?id=68101040#ixzz3bypElsZg
- http://www.imp.lodz.pl/home_pl/offert/tematyka/heal_prom_in_workpl
- http://www.healthdata.org/news-release/vast-majority-american-adults-are-overweight-or-obese-and-weight-growing-problem-among