[section_tc][column_tc span=’12’][text_tc timing=’linear’ trigger_pt=’0′ duration=’1000′ delay=’0′]
Wypalenie zawodowe. Słychać o nim coraz częściej, nawet w kontekście osób młodych, od[nbsp_tc]niedawna obecnych na[nbsp_tc]rynku pracy. Czym jest i jak go uniknąć?
Związane z[nbsp_tc]pracą zawodową, tzw.[nbsp_tc]wypalenie zawodowe (ang. Burnout), to[nbsp_tc]przedłużający[nbsp_tc]się stan wyczerpania fizycznego i[nbsp_tc]emocjonalnego. Wiąże[nbsp_tc]się z[nbsp_tc]ustawicznym poczuciem zmęczenia, przepracowania i[nbsp_tc]niezadowolenia. Pracownik przestaje czuć satysfakcję z[nbsp_tc]wykonywanego zajęcia oraz traci motywację do[nbsp_tc]dalszego rozwoju.
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
Nadmierna presja, natłok zadań, chaos, pełne napięć relacje z[nbsp_tc]przełożonymi i[nbsp_tc]współpracownikami? To kilka czynników, które sprawiają, że[nbsp_tc]możemy odczuwać otępienie, lęk, zdenerwowanie i[nbsp_tc]niepewność w[nbsp_tc]pracy. Jak łatwo się domyślić – nasza efektywność spada, a[nbsp_tc]relacje z[nbsp_tc]otoczeniem pogarszają[nbsp_tc]się. Jeśli czujesz się tak każdego dnia – być może i[nbsp_tc]Ciebie dotknął ten syndrom. Jeśli tak – nie bagatelizuj tego. Wypalenie zawodowe może prowadzić do[nbsp_tc]poważnych problemów, nawet do[nbsp_tc]głębokiej depresji.
Proces “wypalania[nbsp_tc]się” jest stopniowy i[nbsp_tc]może być niezauważalny dla[nbsp_tc]otoczenia i[nbsp_tc]dla[nbsp_tc]głównego zainteresowanego, dlatego zawsze warto podejmować działania profilaktyczne.
Klarowny podział zadań, przyjazna atmosfera, możliwość komunikowania problemów i[nbsp_tc]wsparcie oraz przestrzeń do[nbsp_tc]odpoczynku (chwila ruchu, zjedzenie obiadu, krótka rozmowa prywatna), to[nbsp_tc]podstawa takiej profilaktyki. W[nbsp_tc]pracy nie[nbsp_tc]mamy się[nbsp_tc]czuć jak w[nbsp_tc]domu, jednak potrzebujemy minimalnego komfortu, aby sprawnie działać. Z[nbsp_tc]drugiej strony, polityka prozdrowotna oraz zachęcanie do[nbsp_tc]angażowania[nbsp_tc]się w[nbsp_tc]ciekawe projekty, pomoże ustrzec[nbsp_tc]się rutyny i[nbsp_tc]pozostać w[nbsp_tc]dobrej kondycji psychofizycznej.
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
A[nbsp_tc]pracownik? Jego aktywna postawa, świadomość swoich potrzeb, pozytywne myślenie i[nbsp_tc]nawiązywanie przyjacielskich relacji z[nbsp_tc]kolegami zza biurka, sprawią, że[nbsp_tc]praca nigdy nie[nbsp_tc]będzie niemiłym obowiązkiem, stanie[nbsp_tc]się ważną i[nbsp_tc]pożądaną częścią życia.
Wykorzystanie potencjału, produktywność, zaangażowanie oraz duża satysfakcja z[nbsp_tc]wykonywanej pracy – tyle można zyskać i[nbsp_tc]warto o[nbsp_tc]to zadbać już dziś.
[nbsp_tc]
[/text_tc][/column_tc][/section_tc]