Jest coraz mniej dzieci, będzie coraz mniej dorosłych. Niż demograficzny w krajach rozwijających się pociąga za sobą oczywisty spadek liczby pracowników na rynku. Świadomi pracodawcy wiedzą, że największym ich kapitałem są ludzie. Ich deficyt to jeszcze odległe ale coraz bardziej realne zagrożenie dla wartości biznesu. Warto więc już dziś zastanowić się nad rozwiązaniami, które zadecydują, że to właśnie my będziemy dla młodych talentów najbardziej atrakcyjnym i pożądanym pracodawcą. Warto zadbać o swój wizerunek na rynku.
Employer Branding (z angielskiego: budowanie wizerunku pracodawcy) – to świadome kształtowanie wizerunku pracodawcy prowadzące do zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku. Sam termin jest stosunkowo młody – idea pojawiła się w latach 90., a pierwsze działania w ramach strategii – ok 15 lat temu, w konsekwencji rozwoju Corporate Public Relations. Wraz z rosnącą potrzebą budowania silnej i wiarygodnej marki produktu czy usługi, pracodawcy dostrzegli klienta wewnętrznego i jego ważną rolę jako ambasadora firmy. Jednak, żeby taki pracownik chciał promować swoją firmę, potrzebne były dedykowane mu działania motywacyjne. I od tego się zaczęło.
Employer Branding to cały kompleks działań budujących wizerunek „pracodawcy z wyboru”, czyli takiego, który oferuje atrakcyjne (czytaj: dynamiczne, kreatywne i przyjazne) środowisko dla rozwoju zawodowego, wysoką kulturę organizacyjną firmy i wynikającą z niej fajną atmosferę pracy. Działania te mają charakter długofalowy, bo tylko w takiej perspektywie mogą skutecznie budować wiarygodność pracodawcy.
W zależności od grupy odbiorców dzielimy je na dwa rodzaje. Poniżej przedstawiamy propozycję rozpoznania zagadnienia, która nie wyczerpuje jednak aktualnie bardzo prężnie rozwijajacego sie tematu:
* W przypadku obydwu grup działań należy jasno określić grupę docelową, bo od tego zależy skuteczność ww. działań. Do określonej grupy trzeba też dobrać odpowiednie kanały komunikacyjne umożliwiające skuteczne do niej dotarcie.
EB Zewnętrzny i Wewnętrzny nie powinny byc traktowane jako osobne działania, ale powiązana strategia. Współpracownicy, dumni, że pracują dla solidnego pracodawcy, są zaangażowani i prawdopodobnie nie będą chcieli zmieniać miejsca zatrudnienia, a rozwijać się w ramach jego struktur. W roli nieformalnych ambasadorów marki będą (nawet nie zawsze świadomie) chętnie promować swojego pracodawcę – tak wizerunkowo jak i rekrutacyjnie. Jeśli jednak atmosfera pracy nie będzie im sprzyjała, złe wieści rozniosą się nieporównywalnie szybciej i szansa na budowanie porządanego wizerunku czy zrekrutowanie odpowiednich, świadomych swojej wartości pracowników zmaleje i nawet dobra marka produktu czy satysfakcjonujące wynagrodzenie nie będą w stanie powstrzymać tych aktualnie zatrudnionych przed zmianą pracy.
Employer Branding jest coraz bardziej doceniany we współczesnych, rozwijających się przedsiębiorstwach. Na rynku coraz częściej można znaleźć oferty pracy dla specjalistów działów zajmujących się wyłącznie wdrażaniem EB ale i coraz więcej firm, które oferują całą gamę profesjonalnych narzędzi pomocnych przy jej wdrażaniu.
Jeśli są Państwo zainteresowani wdrożeniem EB w Waszych organizacjach lub potrzebują nowych narzędzi budujących wizerunek firmy, zapraszamy do naszego kolejnego artykułu: „Employer Branding. Część II. Wellness korporacyjny jako strategiczny element polityki budowania wizerunku pracodawcy.”, który ukaże się pod koniec tego tygodnia oraz zapoznania się z ofertą Corporate Wellness by MobileMed – usługi programów prozdrowotnych, które dbając o zdrowie fizyczne i psychiczne zatrudnionych wpływają na wyniki finansowe organizacji.
Corporate Wellness by MobileMed
tel. kom.: +48 604 999 333
e-mail: biuro@mobilemed.pl
www.corporate-wellness.pl
Autor: Lea Gorzkowska
źródło: