Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Mity na temat zdrowego odżywiana

 

Dziś na naszym blogu obalamy kilka mitów dotyczących zdrowego lub też niezdrowego jedzenia. Zapraszamy do zapoznania się i zmiany swoich mniej lub bardziej zdrowych nawyków żywieniowych na jeszcze lepsze 😉

 

 

# Dieta „no fat” to najzdrowsza z diet – chociaż to stwierdzenie ma zapewne wielu zwolenników, a eliminacja tłuszczu z pożywienia na pierwszy rzut oka wydaje się całkiem sensowna, to jednak należy pamiętać, że wiele witamin, m. in. A,D,E,K są rozpuszczalne jedynie w tłuszczach. A więc aby były przyswojone przez nasz organizm nasza dieta powinna zawierać tłuszcz. Dlatego właśnie dieta „no fat” nie jest aż tak zdrowa i korzystna dla naszego organizmu.

 

# Unikanie soli w diecie – o ile ze strony lekarza nie ma wyraźnego zakazu spożywania soli, to używanie soli jodowanej w niewielkich ilościach jest jak najbardziej korzystne dla naszego zdrowia. Jod jest mikroelementem mało rozpowszechnionym w przyrodzie, dlatego powinien być suplementowany. Jest to szczególnie ważne dla osób z problemami tarczycy. Aby zniwelować niedobór jodu w przemyśle spożywczym stosuje się właśnie jodowanie soli lub mąki, by w ten sposób suplementować ten pierwiastek.

 

# Jeśli nie zjem śniadania tylko lunch w pracy to szybciej schudnę, bo spalę rano więcej kalorii – śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia.  Nie jedząc go wcale nie sprawiasz, że tracisz kalorie. Wręcz przeciwnie – Twój organizm będzie się domagał większej ilości pożywienia w ciągu dnia, aby nadrobić wydatek energetyczny. Generalnie najlepsza zasada to jeść częściej ale mniejsze posiłki. Najzdrowsze będzie zjedzenie 5 posiłków w ciągu dnia, gdzie ostatni ona k. 2 – 3 godziny przed snem.

 

# Im więcej wypiję kawy tym będę bardziej pobudzony – kawa zawiera kofeinę, czyli substancję czynną, która wpływa pobudzająco na nasz układ nerwowy, a więc powoduje czasowe pobudzenie, zwiększoną koncentrację, mniejsze odczuwanie zmęczenia. Jednak kofeina uzależnia, a nasz organizm przyzwyczaja się do jej działania i z czasem aby osiągnąć ten sam poziom pobudzenia potrzebuje jej coraz więcej. Jeśli więc  już od dłuższego czasu regularnie pijesz kawę to potrzebujesz jej coraz więcej aby się pobudzić. Dodatkowo, tak jak wszystkie substancje chemiczne, również kofeinę można przedawkować i zamiast silniejszego pobudzenia możesz spodziewać się zawrotów głowy, nudności, złego samopoczucia oraz kołatania serca.

 

# Pijąc soki mogę zastąpić codzienną porcję owoców – niestety jest to tylko chwyt marketingowy producentów soków. Chyba każdy zdaje sobie sprawę, że sok z kartonu czy z butelki to nie ten sam sok, który uzyskamy wyciskając owoce w sokowirówce. Nie da się zastąpić jabłka, banana czy pomarańczy szklanką soku z kartonika. Soki zawierają często bardzo dużo cukru oraz sztuczne barwniki. Podawanie tego typu produktów szkodzi szczególnie maluchom – to dla nich prawdziwa i niepotrzebna bomba cukrowa.

 

# Powinienem pić 2 litry wody dziennie – okazuje się, że jest to mit chętnie rozpowszechniany przez producentów wód mineralnych. Kiedyś uważano, że należy równoważyć ilość wody wydalanej z organizmu i stąd to przekonanie o ok. 2 -2,5 litrach potrzebnej nam na co dzień wody. Jednak dziś dietetycy uważają, że równoważenie nie musi zachodzić tylko poprzez picie. Woda jest dostarczana również w pożywieniu. Zbyt duża ilość wody wypita jednorazowo, może doprowadzić do wypłukania z organizmu elektrolitów a to z kolei, jeśli ich natychmiast nie uzupełnimy, prowadzi do odwodnienia. Pamiętaj, że jeśli pijesz przez dłuższy czas jeden rodzaj wody mineralnej (nie źródlanej – sprawdź na etykiecie jaka wodę pijesz) to w twoim organizmie może dojść do przedawkowania pewnych zawartych w niej substancji. Dlatego poleca się picie różnych rodzajów wód mineralnych, lub też zmianę ich rodzaju np. co dwa-trzy miesiące.  Wodę można też zastąpić herbatami ziołowymi.

 

# Rzucie gumy jest obojętne dla mojego organizmu – częste i długie żucie gumy przynosi więcej szkody niż pożytku. Po pierwsze gumy do żucia zawierają zazwyczaj dużo cukrów i substancji konserwujących. Po drugie pobudzają wytwarzanie soków trawiennych w żołądku, a gdy ten jest pusty, może to powodować biegunki, a w dłuższej perspektywie nawet nadkwasotę. Po trzecie wreszcie – nagminne żucie gumy niszczy staw skroniowo – żuchwowy i powoduje w nim zmiany zwyrodnieniowe.
 
 
sałata
 
 
Autor: Anna Wachowicz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *