[section_tc][column_tc span=’12’][text_tc timing=’linear’ trigger_pt=’0′ duration=’1000′ delay=’0′]

[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
Mamy wiosnę. Jest coraz cieplej, coraz przyjemniej, coraz więcej wytęsknionego słońca. Szkoda tylko, że głównie wtedy, kiedy siedzimy za biurkiem. Ale sprytny pracownik wie, jak z tego słońca korzystać.[nbsp_tc]Ten sprytniejszy, nawet i przez[nbsp_tc]ponad godzinę dziennie. Wystarczy kilka przerw na papierosa…
[nbsp_tc]
Palenie szkodzi naszemu zdrowiu i w tym kontekście to nasza sprawa.[nbsp_tc]O ile nie dbamy o siebie i bliskich – biernych palaczy wokół[nbsp_tc]- żaden problem.[nbsp_tc]Mamy jednak jeszcze jednego poszkodowanego. To nasz pracodawca. Wg danych agencji pracy tymczasowej Work[nbsp_tc]Service palacz wychodzący na kilka 5-minutowych przerw na papierosa przepala nawet ponad 20 roboczogodzin miesięcznie.
[nbsp_tc]
zakaz palenia
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
Zatem jak przekonać pracownika do rzucenia palenia?
Można przez zastraszenie – pokażmy mu statystyki. Szacunkowo w roku 2015 ponad 41 milionów ludzi na całym świecie przegrało walkę z chorobami cywilizacyjnymi – niewydolnością układu krążenia, przewlekłymi chorobami układu oddechowego, rakiem oraz cukrzycą. W tym samym roku blisko 20 milionów ludzi doświadczyło uporczywych objawów, zwiastujących te dolegliwości. Ich źródłem były złe nawyki, które towarzyszą nam w miejscu pracy -[nbsp_tc]palenie jest jednym z nich.
Można przez groźbę (albo: empatię, jak kto woli), bo koszty nieprzepracowanych przerw na papierosa w skali roku są niemałym dla pracodawcy obciążeniem.
Można pokazując zalety zerwania z nałogiem – poprawa kondycji fizycznej, brak uciążliwych dolegliwości oddechowych – kaszlu, chrapania, nieprzyjemnego zapachu z ust itp., poprawa stanu[nbsp_tc]skóry i opóźnienie procesów starzenia, poprawa stanu paznokci, poprawa estetyczna (nasze ubranie i[nbsp_tc]włosy przestaną w końcu pachnieć dymem nikotynowym)… wymieniać dalej?
Można punktując słabość, bo nałóg to słabość, a przecież nikt z nas nie chce słabości pokazywać. A już na pewno nie w pracy.
Można poprzez zapobieganie i edukację[nbsp_tc]czyli warsztaty z wiedzy o przyczynach, konsekwencjach i sposobach poradzenia sobie z nałogiem. Oferta tego typu szkoleń jest coraz szerzej dostępna na rynku przez firmy świadczące usługi z zakresu wellnessu korporacyjnego. Świadome zaangażowanie pracodawcy w zdrowie pracownika przyniesie korzyść nie tylko[nbsp_tc]jego zdrowiu. Wpłynie na morale i opinie o pracodawcy, który dba o swój zespół. Zmniejszy ilość[nbsp_tc]nieefektywnie spędzonego czasu pracy, a długofalowo dołoży cegiełkę do budowania employer brandingu.
Można przez portfel bo wystarczy prosta kalkulacja: paczka papierosów kosztuje 15pln, a starcza na ok 2 dni. Miesięcznie to wydatek rzędu 225pln. 225pln, które moglibyśmy spożytkować znacznie lepiej. Na kino i kolację, na zakup aż[nbsp_tc]czterech książek, na masaż…
[nbsp_tc]
I[nbsp_tc]wreszcie można ambicjonalnie bo przecież wszyscy lubimy wyzwania. Nic tak nie motywuje jak rywalizacja i chęć udowodnienia tak sobie jak i innym, że dam radę!
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
Nie jest jednak aż tak źle. W ramach promocji zdrowia Główny Inspektorat Sanitarny wprowadził na lata 2014-2018[nbsp_tc]Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu.[nbsp_tc]W[nbsp_tc]jego ramach[nbsp_tc]prowadzane są cykliczne[nbsp_tc]badania[nbsp_tc]nad liczbą palaczy w Polsce.[nbsp_tc]Wyniki zdają się optymistyczne, bo widać znaczną i stałą poprawę. Pozwalamy sobie zacytować: „W[nbsp_tc]latach 1990-1994 codziennie paliło[nbsp_tc]w[nbsp_tc]Polsce 51% mężczyzn i[nbsp_tc]25% kobiet. W[nbsp_tc]2011 r. paliło[nbsp_tc]30,9% mężczyzn i[nbsp_tc]17,9% kobiet. Najnowsze badania (sierpień 2015 r.), potwierdzają tendencję spadkową – obecnie pali 24% Polaków.”.
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
Nie pozostaje nam więc nic innego jak przyczynić się jeszcze bardziej do spadku tych liczb i wdrożyć, któryś z powyżej zaproponowanych sposobów walki z nałogiem. Zadbajmy o pracownika, on będąc zdrowym i w pełni sił zadba o nasz biznes.
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]
[nbsp_tc]

[/text_tc][/column_tc][/section_tc]

Masz pytania dotyczące wdrażania programów Corporate Wellness w Twoim miejscu pracy? Chętnie odpowiemy!

Dane które podasz w formularzu będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności.

>