Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Środowisko pracy a psychologia przestrzeni

Każdy z nas, świadomie lub nie, wciela w życie zasady psychologii przestrzeni. Przebywając na co dzień w różnego typu wnętrzach nieświadomie dostosowujemy je do naszych potrzeb w taki sposób, aby zapewniały nam  komfort pracy bądź odpoczynku.
„Psychologia przestrzeni” czyli co?
Psychologia przestrzeni jest wciąż rozwijającą się nauką, która bada pojęcia związane m.in. ze sposobem odziaływania otoczenia na nas oraz zachowaniem przestrzennym człowieka. Twórcą podstaw dla tej nauki jest etnolog Edward Hall, który zajął się badaniem tego rodzaju relacji i opracował tzw. dystanse personalne określające, jakie odległości zachowują ludzie w stosunku do innych osób, co wpływa na odbieranie przez nich przestrzeni.
leżaki
Wyróżniamy cztery rodzaje dystansów:
– Pierwszy, ten najmniejszy, to dystans intymny obejmujący promień do 45 cm od naszego ciała. Osoby, które dopuszczamy w ramach tego dystansu to najbliższa rodzina: mąż, żona, dziecko.
– Drugi dystans sięga od 45 do 120 cm. Nazywany jest indywidualnym i dopuszczamy w ramach niego rodzinę oraz bliskich znajomych.
– Kolejny to już dystans społeczny, określany na 120-360 cm i utrzymywany zarówno z osobami obcymi jak i znajomymi, z którymi nie jesteśmy w bliskich kontaktach.
– Ostatni to dystans publiczny sięgający już ponad 360 cm – dotyczy głównie kontaktów z osobami publicznymi.
W projektowaniu wnętrz zachowanie odpowiednich odległości pozwala na dobry odbiór przestrzeni przez użytkowników i optymalnie z niej korzystanie.
Otoczenie i środowisko pracy bezpośrednio wpływają zarówno na aktywność życiową jak i zawodową człowieka. Mają charakter ukierunkowujący i organizujący. Niewłaściwie zaaranżowane mogą mieć negatywny wpływ na naszą codzienną aktywność.
Doniczka, ramka ze zdjęciem, pluszak…
Z ludzkiej natury wynika, że każdy, zajmując jakąś przestrzeń, stara się jej nadać jak najbardziej indywidualny charakter, po to, by wpłynąć na własne samopoczucie i podkreślić indywidualność. Ludzie naznaczają miejsca swojej pracy osobistą obecnością – oswajają je i w konsekwencji zawłaszczają. W przestrzeni biurowej każdy zakątek jest zawsze „czyjś” – jest strefą codziennej pracy i miejscem bezpiecznym, podczas gdy wszystko poza może być niepewne i budzić niepokój. Takie ‚oswojone miejsce’ jest bez wątpienia przestrzenią kulturową, będącą odbiciem wszelkich zachowań i cech kulturowych jednostek.
Im mniej, tym lepiej
Jak to się ma do efektywności? Dyskusyjnie, bo z jednej strony własny kąt z prywatnymi bibelotami uspokaja, a z drugiej – rozprasza i dekoncentruje. Estetyka otoczenia, prawidłowo wyciszone i oświetlone wnętrze umożliwia skupienie się i swobodne wykonywanie pracy. Zawsze ważna jest skromna i prosta forma, dlatego w biurze powinny znajdować się same najpotrzebniejsze rzeczy, bez zbędnych ozdobników i gadżetów, które jedynie zaśmiecają przestrzeń i rozpraszają. Tu sprawdza się złota zasada, że „im mniej, tym lepiej”.
Pomysły na aranżację
Firmy inwestują w sztukę i profesjonalne doradztwo architektoniczne, aby zaprojektować własne wnętrza zgodne z filozofią firmy. Niektóre z nich tworzą murale z celami firmy i wykorzystują je jako „tapetę” na ścianach. Inne zatrudniają artystów i ilustratorów, którzy idee wyrażone w słowach zamieniają w obrazy i zdjęcia, by lepiej zakomunikować i zainspirować wizją firmy.
Aranżacja przestrzeni a motywacja do pracy

Jednak aby miejsce pracy było przyjazne należy postawić nie tylko na wygląd zewnętrzny firmy ale także na pracownika i jego samopoczucie. Aranżacja przestrzeni wiąże się bezpośrednio z nastawieniem i efektywnością pracy.

Nacisk na zdrowy tryb życia wykracza znacznie poza starą definicję ergonomii. Dziś, zdrowie, uroda i dobre samopoczucie są postrzegane jako nadrzędne czynniki zwiększające produktywność pracy. Wellness w pracy zaczyna być niezbędny.
Aranżacja przestrzeni jest jednym z elementów budowania atmosfery w miejscu pracy. Jeśli jeszcze wnętrza zaaranżowane są tak, by zachęcać pracownika do dbania o zdrowie – do ruchu i  relaksu – sukces gwarantowany.

Idealnym rozwiązaniem jest bezpośredni dostęp do natury, gdzie można się zrelaksować. Kiedyś – ogrody, dziś w gąszczu biurowców raczej balkony, tarasy lub miejsca gdzie pracownik ma np.; płynącą wodę, rośliny itp. pozwolą zebrać myśli i szybko naładować akumulatory do dalszej pracy.

Częścią Wellness jest dbałość o wydajność. I tak, zaledwie 20 minut drzemki daje nam 100% koncentracji każdego dnia. Zadbajmy wiec o to, by w firmie było miejsce z odpowiednimi meblami do relaksu. Na rynku można ich znaleźć bardzo wiele – od poduszek do spania po specjalne kapsuły.

Aranżacja przestrzeni a corporate wellness

Należy pamiętać że dbanie o przestrzeń jest elementem programu prozdrowotnego, który ma na celu poprawę stanu zdrowia pracowników, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pracodawcy związanych ze zwolnieniami lekarskimi i zastępstwami. Wiele firm wdraża kompleksowe programy psychologii przestrzeni, które koncentrują się na zdrowiu oraz modyfikacji stylu życia – siłownie w miejscu pracy, pokoje relaksu, zieleń w biurze, kolorowe kuchnie, pokoje masażu itp. Taka aranżacja zachęca pracowników do skupienia się na kluczowych zachowaniach zdrowotnych, takich jak zwiększenie aktywności fizycznej, poprawę nawyków żywieniowych, umiejętność zarządzania stresem i zaprzestanie używania tytoniu.

Wiemy, że w dzisiejszej gospodarce ludzie są największym kapitałem organizacji. Ich innowacyjność i produktywność decyduje o sukcesie firmy. Dlatego warto zadbać o ich warunki pracy i atmosferę w biurze. Najlepszą pracę uzyskamy w organizacji o zdrowej kulturze i środowisku, które jest autentyczne, inspiruje, poprawia samopoczucie i sprzyja koleżeństwu.
laptop na trawie
Autor: Beata Stefańska

źródła:

http://designteka.pl/energetyzujaca-kapsula.html

„Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania”, Bańka Augustyn

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *