Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Wygraj ze stresem!

Codzienność, w każdej sytuacji, nie tylko w pracy, wymaga od nas między innymi:

  • elastyczności,

  • pokonywania słabości,

  • cierpliwości,

  • ciągłego doskonalenia,

  • akceptowania zdarzeń, na które nie ma się wpływu,

  • dystansowania do problemów, postrzegania ich z różnych stron.

 

Jak zwalczyć stres krok po kroku

 

Krok 1.

WYCHWYCENIE, DOSTRZEŻENIE I ZAUWAŻENIE ŹRÓDŁA STRESU

Co się stało, co się dzieje, że czuję to, co czuję?

„Utknąłem w korku, spóźniony na spotkanie.”

Co dokładnie wpływa na moje odczucia?

„Fakt, że już jestem spóźniony 15 minut, że ten baran zatarasował przejazd, że jestem cały spocony, mam wypieki na twarzy, ręce mi się trzęsą.”

 

Krok 2.

ANALIZA SYTUACJI

Czy odczuwany stres jest adekwatny? Co się faktycznie stanie, gdy będę spóźniony, a co jest jedynie moim wyobrażeniem?

„Spóźniam się na spotkanie… czy moje życie od tego zależy?”

 

Krok 3.

ZAAKCEPTUJ TAKI STAN RZECZY

Jeśli nie masz realnego wpływu na sytuację, nic nie zmienisz.

„Stoję w korku, w pobliżu nie ma metra ani tramwaju…no trudno, będę spóźniony.”

 

Krok 4.

ZNAJDŹ ROZWIĄZANIE

Co mogę zrobić, by uniknąć podobnej sytuacji w przyszłości?

„Następnym razem pojadę metrem lub wyjdę 25 minut wcześniej.”

Co mogę zmienić, by zapewnić sobie spokój?

„Zadzwonię do klienta i przeproszę za spóźnienie.”

 

Krok 5.

JUŻ PRAWIE JESTEŚ U CELU, tylko

Zmień swoje myśli.

„Mam czas na przemyślenie spotkania…”

Zmień swoje przekonania.

„Korek ludzka rzecz, każdemu może się zdarzyć.”

Zmień swoje wyobrażenia.

„Klient przywita mnie pyszną kawą i na pewno zrozumie sytuację.”

Zastanów się, co możesz zrobić, by zapewnić sobie jak największy komfort w tej trudnej i niewygodnej sytuacji?

Otworzyć okno, włączyć muzykę

 

Krok 6.

SPOKOJNY CZŁOWIEK

„Mam czas by przygotować się do spotkania.”

„Mam czas na słuchanie muzyki.”

„Cóż za wspaniała pogoda.”

„Mogę sobie pozwolić na odrobinę lenistwa.”

 

 

Ważne!

  • Pamiętaj jednak, że rozwijanie umiejętności panowania nad stresem wymaga czasu i pracy.

  • Ponadto analiza i kontrola w momencie przeżywania silnych emocji jest trudna, często wręcz nierealna.

  • Najskuteczniejszą metodą przemodelowania zachowań jest praca z psychologiem lub coachem.

 

 

Kiedy i dlaczego przeżywasz stres?

  • Praca jest tym obszarem życia, który najczęściej wymaga ciągłego doskonalenia i pokonywania coraz to nowych trudności.

  • Zmaganie się z różnego typu słabościami jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania  i wykonywania zadań w pracy. Problemy są stałym i nieuniknionym elementem życia w ogóle.

  • Odczuwasz stres, gdy pojawia się zbyt duża rozbieżność pomiędzy tym, co w danym momencie jesteś w stanie zrobić (czasowo, intelektualnie, poznawczo), a wymogami sytuacji. Na przykład gdy masz gorączkę, nie jesteś w stanie prowadzić kluczowej rozmowy z klientem.

  • Coraz częściej praca, właściwie na każdym stanowisku, wymaga angażowania znacznie większych zasobów niż organizm ludzki jest w stanie przerobić.

  • Jeśli pojawia się za duża rozbieżność pomiędzy tym, co pracownik może a tym, co powinien, poziom stresu staje się destrukcyjny zarówno dla niego jak i firmy. Ponadto wpływa destabilizująco na resztę zespołu.

  • Skutkuje wypaleniem, zaniechaniem wykonywania obowiązków służbowych, konfliktami, masowymi wypowiedzeniami.

  • Panowanie nad stresem jest kluczową umiejętnością do tego, by umieć dobrze i skutecznie pracować.

  • Narzędzia i umiejętności nabyte podczas warsztatów „antystresowych” mogą być niezwykle pomocne, wręcz przełomowe dla nowej jakości pracy zespołu w firmie.

  • Na spotkaniach Klient otrzymuje narzędzia służące do przemodelowania nabytych schematów, myśli i zachowań.

 

Autor – Psycholog dypl., coach Maria Czermińska Zajmuje się m.in. planowaniem i wprowadzaniem systemów motywacyjnych, prowadzeniem warsztatów „antystresowych”, coachingiem indywidualnym i grupowym, mediacjami. Absolwentka Psychologii Społecznej studiów magisterskich (specjalizacja warsztaty i szkolenia) w SWPS oraz studiów podyplomowych ABA (stosowana analiza zachowania) w SWPS.

 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *