Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Wewnętrzna motywacja kluczem do sukcesu programów corporate wellness?

 
Jak najbardziej. Wystarczy spojrzeć chociażby na liczby. Corporate Wellness Group przeprowadziło w 2012 roku badania dotyczące rozwoju corporate wellness w Polsce, z których wynika, że aż 54% badanych pracowników ma problemy ze zmotywowaniem się do zmiany swojego stylu życia i nawyków zdrowotnych. Być może wynika to z braku czasu, o którym mówi aż 74% ankietowanych lub w ogóle braku zainteresowania tematem promocji zdrowia w miejscu pracy (41%).

 

 

 

 

 

Z motywowaniem pracowników do wdrażanych programów corporate wellness jest trochę tak jak z motywowaniem do zmiany w ogóle. Zmiana wymaga od nas wysiłku, zaangażowania i wytrwałości. Wymaga zastąpienia słowa ‚chciałbym’ na ‚chcę’. Zresztą, w kontekście zdrowia, lepiej to zrobić na tym etapie, niż czekać na ‚muszę’…

 

 

 

 

 

motywacja

 

 

 

 

 

TYLKO JAK JĄ OSIĄGNĄĆ?

 

 

 

Badania nad satysfakcją pracowników mówią, że na ich motywację wpływają dwa rodzaje czynników: wewnętrzne czyli osobista potrzeba osiągnięcia celu, a przez to satysfakcji i uznania oraz zewnętrzne jak np. warunki i atmosfera w pracy. Poniżej podpowiadamy jak tymi czynnikami zarządzać, by corporate wellness przyniosło pożądane efekty obydwu zaangażowanym stronom.

 

 

 

 

 

CO MOŻE PRACOWNIK?

 

 

 

Tu przysłowiowego koła na nowo nie wymyślimy. O sposobach na skuteczne zmotywowanie się napisano już wszystko. Wymienimy więc tylko te, naszym zdaniem, najważniejsze:

 

 

 

Przestańmy liczyć na to, że znajdziemy motywację na zewnątrz. Może być ona pomocna na początku drogi ale na dłuższą metę się nie sprawdzi. To, że koleżanka z pracy ma fantastyczną figurę nie jest jeszcze wystarczającym motywatorem, byśmy na trwale zmienili swoje nawyki żywieniowe. Nie idźmy ścieżką, której nie przemyśleliśmy albo która, co gorsza, jest ścieżką innych.

 

 

 

Znajdźmy cel, którego osiągnięcie zapewni nam rozwój czy uznanie, na których nam naprawdę zależy. By starczyło nam determinacji musimy naprawdę chcieć coś zmienić.

 

 

 

I zacznijmy działać. Zróbmy pierwszy krok. Bez tego nie ruszymy z miejsca. Może to być na początek drobiazg – rezygnacja z jednego ciastka dziennie, 10min skakania na skakance.. cokolwiek. Nawet się nie obejrzymy, kiedy efekty pierwszych działań przejmą ster i same staną się motywatorem do podejmowania kolejnych wyzwań.

 

 

 

Nie od dziś wiadomo, że podejmowanie wspólnych wyzwań jest dużo łatwiejsze niż walka w pojedynkę. Znajdźmy więc w pracy grono osób, które borykają się z podobnymi problemami zdrowotnymi i razem stawmy im czoła. Nagradzajmy się za najlepsze osiągnięcia, dopingujmy i motywujmy się wzajemnie.

 

 

 

 

 

A CO MOŻE PRACODAWCA?

 

 

 

Musimy poznać potrzeby. Bo nie zmotywujemy pracownika do rzucenia palenia jeśli on sam nie deklaruje takich chęci. Możemy wykorzystać do tego celu narzędzie stare jak świat – tradycyjną ankietę. Diagnoza potrzeb jest niezbędna.

 

 

 

Spróbujmy opowiedzieć o faktach. Nic tak nie przemawia do wyobraźni jak statystyki. Raport stanu zdrowia pracowników w Polsce, rozwój chorób cywilizacyjnych (po inspirację zapraszamy do artykułu: http://corporate-wellness.pl/medical-wellness-szczegoly-130.html) – takie informacje potrafią otworzyć oczy.

 

 

 

Sięgnijmy po treningi motywacyjne uzupełnione o część warsztatową, która może być doskonałym narzędziem pomagającym pracownikom zidentyfikować problemy z niską motywacją wewnętrzną i spróbować sobie z nią poradzić.

 

 

 

Znajdźmy ambasadora idei – kogoś komu będzie się chciało, kto wierzy w wellness i ‚czuje’ ten temat. Kto zadba o właściwą komunikację programu w firmie i nie pozwoli mu zginąć gdzieś w zapełnionej skrzynce pocztowej. Komunikacja wewnętrzna to potężne narzędzie motywujące o ile tylko używane jest w sposób profesjonalny i przemyślany.

 

 

 

Monitorujmy efekty działań, by propagować te, które cieszą się powodzeniem i kończą sukcesem. I by uczyć się na błędach.

 

 

 

 

 

 

 

Każda zmiana to wyzwanie. Każde wyzwanie wymaga wysiłku. Warto go jednak podjąć jeśli na szali położymy nasze zdrowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Lea Gorzkowska

 

 

 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *