Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Stres w pracy – przyjaciel czy wróg?

 

 

Zapewne dla większości z Was, nasi Drodzy Czytelnicy, pytanie postawione w tytule będzie absurdalne. W jaki sposób stres może być naszym przyjacielem? Skoro tyle mówi się o jego szkodliwości. Jednak odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.

 

Mobilizacja – to słowo kluczowe

 

Pierwsza i kluczowa rola stresu ma charakter obronny i adaptacyjny. Oznacza to, że stres ma być swoistą mobilizującą reakcją organizmu na zagrażający mu czynnik (stresor). Kiedy organizm zaczyna „stresować się” z punktu widzenia biochemicznego zachodzi szereg reakcji zmuszających go do działania. Te same reakcje, ale widoczne w sferze naszych uczuć i emocji psychologowie nazywają stresem. Mówiąc obrazowo stres jest pierwszą reakcją ostrzegającą cały organizm przed zagrożeniem, ale też reakcją, która w konsekwencji ma podnieść poziom mobilizacji organizmu do działania.

 

Ta definicja stresu brzmi całkiem nieźle prawda? Co złego może być w tym, że organizm się mobilizuje?

 

Stres nasz codzienny

 

Jak mówią, diabeł tkwi w szczegółach. A w przypadku stresu tym szczegółem jest czas jego trwania. Powyższa definicja odnosi się tylko do stresora (czyli czynnika wywołującego stres) nie rozciągniętego w czasie. Jeżeli organizm przez wiele godzin, dni czy tygodni znajduje się wciąż i wciąż pod wpływem stresu, jeżeli wciąż trwa w gotowości to z czasem pozytywna mobilizacja ustępuje miejsca zmęczeniu, znużeniu, wyczerpaniu.

 

Pierwotnymi reakcjami organizmu na stres są: zwiększenie ilości czerwonych krwinek krwi, co ma zapewnić leprze dotlenienie mięśni, a także mózgu, przyśpieszenie oddechu i akcji serca, podniesienie temperatury ciała oraz zwiększenie odporności na ból, a także wzrost napięcia mięśniowego. Ponadto do typowych reakcji ze strony naszej psychiki należy uczucie niepokoju, strach, podenerwowanie.

 

Przypomnij sobie, Drogi Czytelniku, kiedy ostatnio miałeś do wykonania jakieś ważne zadanie i pomimo zdenerwowania czy niepokoju byłeś do jego wykonania mocno zmobilizowany? Jeszcze lepszym i sztampowym przykładem, kiedy poruszamy zagadnienie stresu, jest przykład egzaminu. Każdy z nas pamięta to uczucie niepokoju, a czasami nawet lęku przed ważnym egzaminem. Przypomnijmy sobie, jaką mobilizację czuliśmy, kiedy już zobaczyliśmy czy usłyszeliśmy pytania czy zadanie do rozwiązania.

 

Stres stresowi nierówny

 

Dlaczego krótkotrwały stres jest dla nas korzystny, a przedłużający się w czasie działa na szkodę naszego organizmu?

 

Stan pobudzenia zaburza homeostazę i ma wpływ na pracę wszystkich narządów w ciele. Aby zachować równowagę sytuacje stresowe powinny być przeplatane czasem na odpoczynek i regenerację. Oznacza to, że nasz organizm powinien mieć czas uspokoić wszystkie zmiany, które zaszły w nim na poziomie biochemicznym, ale też psychicznym.

 

Dzisiejsze tempo pracy w wielu firmach wymaga niestety od pracowników stanu ciągłego pobudzenia, bo zawsze jest coś do zrobienia, nadrobienia, albo właśnie wybuchł jakiś „pożar” i trzeba się śpieszyć z jego opanowaniem. Niestety człowiek żyjący w ciągłym napięciu i stresie z czasem traci swoją produktywność, a organizm buntuje się i nie jest w stanie znieść ciągłego pobudzenia. Lew czy tygrys też nie są w stanie polować przez cały dzień. Nawet nowoczesne maszyny potrzebują czasu na regenerację i konserwację.

 

Długotrwały stres może być zatem związany z:

  • ciągłym zmęczeniem,
  • zaburzeniami snu (bezsenność lub nadmierna senność),
  • zaburzeniami apetytu,
  • bólem mięśni i stawów,
  • sztywnością mięśni
  • bólami głowy,
  • problemami z trawieniem (biegunka lub zaparcia),
  • zaburzeniem funkcji seksualnych
  • niepokojem, problemami z koncentracją,
  • frustracją,
  • uczuciem niepokoju i leku,
  • skłonnościami do nałogów.

 

Zaprzyjaźnij się ze swoim stresem…

 

Mając już wiedze o tym, że stres może być nie tylko naszym wrogiem, warto ją wykorzystać i zaprzyjaźnić się ze swoim stresem. Oczywiście nikt nie twierdzi, że będzie to łatwe, ale spróbować zawsze warto…

 

Stres, a więc reakcję biochemiczną i emocjonalną w naszym organizmie, mogą wywołać nie tylko konkretne zdarzenia, ale też nasze myśli. Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem jest zapobieganie mu. Panuj nad swoimi myślami, nie nakręcaj się powtarzając w myślach o złych rzeczach, które mogą Cię spotkać, nie analizuj przykrej czy stresującej sytuacji, która spotkała Cię w pracy jeśli nie chcesz wyciągnąć z niej wniosków, a tylko się zadręczać. W walce ze stresem dbaj o higienę swoich myśli.

 

Tak jak pisaliśmy wyżej stres to reakcja, po której powinno nastąpić inna reakcja polegająca na uspokojeniu organizmu. Doskonale wiemy, że nie da się uniknąć sytuacji stresowych w życiu zarówno zawodowym jak i rodzinnym. Dlatego nasza rada będzie dotyczyć organizacji czasu po stresie. Zapamiętaj i wciel w swoje życie plan aby po każdym, ale to każdym stresie dać sobie czas na uspokojenie i odprężenie. Jeśli uda Ci się wyprowadzić organizm ze stanu ciągłych wysokich obrotów, to jesteś na dobrej drodze, aby efektywnie zarządzać stresem. Znajdź aktywność, która działa na Ciebie kojąco i pozwoli zapomnieć o całym świecie. To naprawdę działa.

 

Możesz też skorzystać z technik relaksacyjnych takich jak np. trening autogenny Schultza, medytacja, czy ćwiczenia relaksacyjne i rozluźniające napięte mięśnie.

 

Podsumowując, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule. Stres w pracy może być naszym przyjacielem (warto znać i wykorzystywać jego pozytywne działanie). Stres może być też naszym największym wrogiem, dlatego też warto sobie uświadomić co niesie ze sobą ciągłe „zestresowanie” i na ile to możliwe przeciwdziałać takiej sytuacji w naszym życiu zawodowym.

 

stres w pracy

 

 

Autor: Anna Wachowicz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *