Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Jak sprostać noworocznym postanowieniom zza biurka?

Pierwszy stycznia to dla wielu z nas data przełomowa. Granica nie tylko pomiędzy kartkami w kalendarzu ale i naszym życiem – tym z roku poprzedniego, którego zmienić się już nie da i tym w nadchodzącym roku, na który wpływ mamy niemały. Na liście postanowień noworocznych najczęściej umieszczamy zrzucenie zbędnych kilogramów, zmianę stylu życia na zdrowszy, rzucenie palenia i rozwój zawodowy. Chcemy też poprawić relacje z bliskimi, więcej czytać czy nauczyć się czegoś nowego – na przykład języka. Sylwestrowa lista postanowień bardzo szybko przestaje jednak skrzyć noworocznym entuzjazmem w zetknięciu z realiami codziennej pracy zawodowej, która angażuje nas tak bardzo, że zapominamy o tym, co postanowiliśmy sobie pierwszego dnia nowego roku.

 

Badania mówią, że tylko 8% Polaków w swoich postanowieniach wytrwa i zrealizuje je. Potwierdzić to mogą na przykład siłownie, które na początku stycznia przeżywają prawdziwe oblężenie. Prawdziwe ale niestety chwilowe. Już po pierwszym tygodniu na bieżniach zaczyna się przerzedzać.

 

Zasadniczo brakuje nam determinacji i wytrwałości. Głownie dlatego, że postanowienia noworoczne oczekują od nas zmiany pewnych nawyków, a taka zmiana jest trudna i nie nastąpi od razu. Na spektakularne efekty trzeba ciężko zapracować, na co nie każdemu wystarcza sił. I czasu. Tak, ten drugi czynnik jest nawet częstszą wymówką, szczególnie dla aktywnych zawodowo. Skarżymy się na jego pernamentny brak, narzekamy, że obowiązki – tak te zawodowe jak i domowe – nie pozostawiają nam przestrzeni na zadbanie o siebie.


Nie jest to do końca prawda. Wszystko jest kwestią planowania i odpowiedniego zarządzana czasem. Ale jeśli już same postanowienia noworoczne są dla nas nie lada wyzwaniem, odłóżmy naukę zarządzania zegarkiem na inny moment i skorzystajmy z kilku poniższych podpowiedzi, które być może ułatwią realizację naszych noworocznych postanowień:

 

 

1. Palimy, bo w ten sposób rozładowujemy napięcie i stres. Warto więc pomyśleć o alternatywie na te bolączki, szczególnie w trakcie dnia pracy. Może zamiast po papierosa sięgnijmy po telefon i zadzwońmy do przyjaciela? Spróbujmy prostych ćwiczeń relaksacyjnych, wyjdźmy na krótki spacer zaczerpnąć powietrza. Kilka głębszych oddechów świeżym powietrzem może naprawdę pomóc. Albo podsuńmy pracodawcy pomysł na szybkie masaże w pozycji siedzącej, które błyskawicznie rozluźniają i dodają energii.


Na początek wystarczy, jeśli właśnie w taki sposób przearanżujemy część naszych przerw na papierosa. Stopniowe zmniejszanie ilości dostarczanej organizmowi nikotyny będzie na pewno mniej dotkliwe aniżeli rzucenie palenia z dnia na dzień.  

 

 

2. Zmiana stylu życia na zdrowszy to noworoczny priorytet dla większości z nas. Planujemy przede wszystkim więcej się ruszać i zgubić zbędne kilogramy. Warto jednak kompleksowo podejść do zagadnienia zdrowia. Na początek proponujemy ogólne badanie profilaktyczne, które dostarczy pełnej informacji dotyczącej kondycji naszego organizmu. Pozwoli nam to wprowadzić plan naprawczy i wybrać właściwe narzędzia – czy to aktywność fizyczną, czy dietę czy też bardziej specjalistyczne działania.    

 

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – w rosnących jak grzyby po deszczu biurowcach coraz częściej mają swoje lokalizacje kluby sportowe i siłownie. Czemu by z nich nie skorzystać w ramach zadbania o sylwetkę? W końcu argument o braku czasu na dojazd przestaje być argumentem… Jeśli jednak już po tygodniu wybiegamy z domu ignorując czekającą w przedpokoju torbę sportową, postawmy chociaż na minimum i przestańmy korzystać z windy. Tak, to mały krok, ale takimi najskuteczniej dochodzi się do celu. 

 

DIETA – w pracy też można jeść zdrowo. ‚Pan Kanapka’ na pewno ma w swojej ofercie sałatkę. Można też wręcz przebierać w firmach cateringowych, które dostarczą nam do pracy zdrowe i dostosowane do naszych potrzeb menu na cały dzień. Słone przekąski zastąpmy marchewką, napoje i dosładzane soki – wodą, a białą kawę – herbatą yerba mate i spokojnie zaczekajmy na gwarantowane efekty.


 
3. Rozwój zawodowy jest dla większości z nas sprawą priorytetową. Warto starannie przemyśleć swoją ścieżkę kariery i pochylić się nad tym zagadnieniem z właściwą uwagą. Pomocne mogą okazać się szkolenia z zakresu zarządzania rozwojem zawodowym czy osobistym. Pomogą nam one ocenić nasze predyspozycje i precyzyjnie zaplanować cel. Możemy poszukać ich wśród licznych ofert na rynku, możemy zorganizować w miejscu pracy.   

 

 

4. Poprawa relacji z bliskimi – ciężko o nią, kiedy całe dnie spędzamy w pracy, nie potrafiąc wygospodarować czasu dla najbliższych. Warto sięgnąć po lekturę zagadnienia work – life balance i spróbować wdrożyć tą ideę w swoje życie. Szczególnie polecamy warsztaty z tego zakresu. Warto skorzystać z wiedzy i porad specjalisty, gdyż osiągnięcie równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym nie jest wcale proste. Gdy jednak uda się nam w końcu tego dokonać, pozytywne efekty odbiją się nie tylko na naszych relacjach z bliskimi, ale i na pracy. Więcej o zaletach równowagi mówimy w artykule „Work-life balance – kilka słów o koncepcji” http://corporate-wellness.pl/psyche-wellness-szczegoly-128.html , do lektury którego zachęcamy.
 


5. No dobrze. Ale to jak znaleźć jeszcze przestrzeń na naukę i lekturę, kiedy ledwo znaleźliśmy czas na siłownię i bliskich? Tu również nie podpowiemy niczego odkrywczego. Wystarczy odstawić auto i przesiąść się do komunikacji miejskiej. W korkach tracimy niemniej czasu niż na przystankowe przejazdy autobusem czy pociągiem, a tam możemy poczytać czy pouczyć się nowego języka. Jeśli jednak w żaden sposób nie jesteśmy w stanie zrezygnować z samochodu – spróbujmy audiobooków. Ich oferta jest tak bogata, że na pewno odpowie na nasze potrzeby.

 

 

Noworoczne postanowienia to temat niebanalny. Rozliczamy się z nich pod koniec każdego roku. Warto więc tak z rozsądkiem przygotowywać ich listę jak i z determinacją wdrażać je w życie, by sylwestrowe rozliczenie można było uczcić lampką szampana.

noworoczne postanowienia

 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *