Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Jak pokonać popołudniowy spadek energii w biurze?

Efektywność w pracy zawodowej wymaga od nas nieprzerwanej koncentracji i energii, o które trudno przez ponad osiem godzin w ciągu dnia. Zasadniczo zdrowy, zadbany organizm nie ma powodu, by domagać się dodatkowego odpoczynku. Tylko konia z rzędem temu, kto prowadząc aktywne życie zawodowe sypia regularnie, równie regularnie uprawia sport i do tego zdrowo się jeszcze odżywia… Tryb życia, jaki prowadzimy, mocno przyczynia się do niedoborów energii, które zaczynamy odczuwać w drugiej połowie dnia pracy. Dopada nas zmęczenie, które skutecznie obniża naszą wydajność. Czy możemy jakoś temu zaradzić?

 

 

Możemy! Poniżej cała masa porad, które pomogą przezwyciężyć popołudniowe zmęczenie.

 

1.       Za mało śpimy, a efekt tego deficytu wpływa na jakość naszej pracy. Sen to najważniejszy czynnik w utrzymaniu poziomu energii w ciągu dnia – skuteczny, o ile tylko jest regularny, odpowiednio długi (7-8godzin na dobę), niezakłócany przez pracę do późnych godzin z laptopem w łóżku czy przez używki, takie jak nikotyna lub alkohol, które pogarszają jego jakość.

 

2.       Pracuj nad zegarem biologicznym, by wypracować najlepszą dla siebie metodę zarządzania pracą i w miarę możliwości dopasowywać grafik obowiązków do zmiennych poziomów swojej efektywności w ciągu dnia.

 

3.       Rusz się i oddychaj. Ruch pompuje tlen do krwiobiegu, przez co przezwycięża uczucie zmęczenia. Możesz go połączyć z ćwiczeniami oddechowymi i… polubić jogę, która świetnie rozładowuje napięcia i poprawia koncentrację.

 

4.       Zrezygnuj z cukru. Gdy dopada nas popołudniowe zmęczenie, często sięgamy po coś słodkiego. Nasz organizm naturalnie domaga się energii. Niestety słodycze i produkty o wysokim indeksie glikemicznym wywołują duże wahania poziomu cukru, a zatem i energii. Lepiej więc sięgnąć np. po produkty na bazie zbóż, garstkę orzechów lub bakalii, odtłuszczony jogurt, jabłko czy masło orzechowe. Pomocne okazać się też mogą owoce leśne zawierające przeciwutleniacze, które podnoszą poziom energii. Czasem jednak pozwólmy sobie na drobną słabostkę i sięgnijmy po dostarczającą endorfin czekoladę. Kawałek na pewno nam nie zaszkodzi 🙂

 

5.       Nie jedz zbyt obfitych posiłków w porze obiadowej, bo to jeden z głównych powodów popołudniowego spadku energii. Kiedy zjadamy za dużo nasz organizm zamiast przekierować energię na działanie, musi skoncentrować się na trawieniu. W takich warunkach ciężko o koncentrację i wydajność. Pamiętajmy jednak o porządnym, bogatym w składniki odżywcze śniadaniu. Dzień zaczęty bez śniadania można już z samego rana spisać na ‘energetyczną’ stratę.

 

6.       Nie zapomnij o przerwie – oderwij oczy od komputera, zrób sobie krótki spacer, zaczerpnij świeżego powietrza. Możesz też:

 

– posłuchać muzyki – pobudza ona ośrodek przyjemności znajdujący się w mózgu;

– zadzwonić do przyjaciela – rozmowa, nawet krótka, może na nowo doładować Twoje akumulatory i zmotywować do dalszego działania;

– skorzystać z masażu – np. work-site, który wykonywany w warunkach biurowych, doda ci energii na resztę dnia. Zainteresowanych zorganizowaniem energetyzującej terapii masażami zapraszamy do kontaktu z Corporate Wellness by MobileMed:

 

www.corporate-wellness.pl tel. kom.: +48 604 999 333 e-mail: biuro@mobilemed.pl

 

7.       Pij wodę. Odwodnienie jest jedną z przyczyn zmęczenia i braku energii. 2 litry wody dziennie to absolutne minimum, które powinniśmy naszemu organizmowi dostarczyć. Uczucie znużenia pomoże też zniwelować filiżanka kawy ale sięgajmy po nią z umiarem. Kofeina pobudza, pomaga w koncentracji, dodaje energii ale też uzależnia. Dobrym rozwiązaniem jest herbata z guarany lub Yerba Mate. Ta druga, stosowana często jako zamiennik kawy, dzięki zawartej w niej matainie ma silne działanie pobudzające. Polecamy też sok z buraka, który bardzo szybko przywraca energię.

 

8.       Noś jasne kolory 🙂 bo ciemne są nudne i ponure. Noszenie jasnych i kolorowych ubrań wpływa na postrzeganie nas przez innych – wydajemy się wtedy weselsi i bardziej otwarci, a to  poprawia nam nastrój i dodaje energii.

 

9.   Zimna woda – przemycie nią twarzy orzeźwia, dodaje energii, zmywa zmęczenie oraz stres z całego dnia. Jeszcze lepiej, jeśli mógłbyś w ciągu dnia wziąć szybki prysznic ale z tym będzie pewnie trudno.

 

10.   Zafunduj sobie małą dawkę adrenaliny – np. w trakcie przerwy pograj w jakąś energiczną grę czy… głośno zaśpiewaj 🙂

 

11.   I śmiej się, bo śmiech jest najlepszym lekarstwem na wszystko.

 

Spadek energii

 

 

Autor: Lea Gorzkowska

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *