Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Zdrowie w równowadze

równowaga

Umiar w każdej dziedzinie życia jest najlepszym doradcą – mówi Anna Pazyna, naturoterapeuta, doradca żywieniowy.

Dlaczego równowaga w naszym organizmie jest ważna dla zdrowia?
Równowaga w ciele jest synonimem zdrowia. Pozytywne nastawienie psychiczne oraz właściwa dieta dostosowana do pory roku i potrzeb organizmu decydują o stanie zdrowia.

Co to znaczy, że nasz organizm jest w stanie naturalnej równowagi?
Zdrowo funkcjonujący człowiek ma dużo energii do działania, dobrze śpi, wstaje wypoczęty, ma wyprostowaną sylwetkę, oddycha głęboko, ma zdrową skórę. Potrafi skupić się na pracy, jest zaangażowany w wytyczone cele, ma dobrą pamięć, podzielną uwagę, potrafi wydajnie uczyć się nowych rzeczy, patrzy na życie optymistycznie. Ma motywację do rozwijania swoich umiejętności oraz zainteresowań. Znajduje na co dzień wolny czas na odpoczynek. Radzi sobie ze stresem i potrafi zapanować nad własnym nastrojem i emocjami.

Brzmi świetnie! Jakimi więc metodami można przywrócić stan naturalnej równowagi?
Metody, które moim zdaniem, skutecznie i trwale przywracają równowagę emocjonalną i zdrowie to osteopatia kranialna i refleksologia twarzy. Jest też wiele innych metod pracy z ciałem np. joga, umiarkowane ćwiczenia fizyczne, które nie wymagają indywidualnych spotkań z terapeutą.

Mogłabyś wskazać zalety tych metod i w jakich sytuacjach warto je stosować.
Zarówno refleksoterapia jak i osteopatia kranialna działają na układ nerwowy, mają szerokie spektrum oddziaływania na organizm. Poprzez delikatną stymulację akupunktów w obrębie twarzoczaszki i na głowie lub rozluźnianie mięśni i powięzi uruchamiam procesy regulacji funkcjonowania ciała. Metody te są naturalne, nieinwazyjne, rozluźniają tkanki, regulują pracę narządów wewnętrznych, redukują lub likwidują napięcie ciała będące skutkiem stresu lub przeciążenia, zwiększają zakres ruchomości ciała, wprowadzają w błogostan. Ponadto refleksologia twarzy ma działanie kosmetyczne: tonizuje i ujędrnia mięśnie twarzy, minimalizuje zmarszczki.

Z jakich zaburzeń, schorzeń udało Ci się wyprowadzić Twoich Klientów poprzez pracę z refleksologią, osteopatią kranialną?
Najwięcej przypadków dotyczy uregulowania zaburzeń układu pokarmowego, zgagi, refluksu, zaparć, zmienności nastrojów, depresji, bezsenności, astmy, chorób skórnych i chorób układu moczowo-płciowego. Terapie te są skuteczne także w likwidowaniu skutków urazów, bólu kręgosłupa, stawów, skurczach mięśni, kręczu karku, nerwobólach, bólach o niezidentyfikowanej etiologii, bólu głowy i równoważeniu pracy układu hormonalnego.

Prowadzisz konsultacje dietetyczne, z jakimi zaburzeniami najczęściej pacjenci przychodzą?
Konsultacje dotyczą głównie zaburzeń trawienia spowodowanych niewłaściwym łączeniem pokarmów lub spożywaniem pokarmów szkodliwych, grzybic układu pokarmowego, utrzymania prawidłowej wagi, depresji i pobudzenia laktacji.

Jak poprzez dietę dochodzimy do stanu równowagi?
Odżywianie dostosowane do potrzeb organizmu i do pory roku z uwzględnieniem sezonowych warzyw i owoców pozwala zachować zdrowie. Jednak w przypadkach, gdy wzorzec zaburzeń znacznie odbiega od normy, sama dieta bez zastosowania ziół lub terapii manualnych wspomagających powrót do zdrowia, będzie niewystarczająca. Wartościowy, odżywczy pokarm to źródło energii, które zapewnia optymalne odżywienie tkanek i mózgu. Dieta oparta na kaszach, roślinach strączkowych, warzywach, owocach, nasionach, wysokiej jakości tłuszczach, ziołach, przyprawach i niewielkich ilościach białka zwierzęcego pozwala utrzymać równowagę kwasowo-zasadową a także zapewnia zróżnicowaną, prawidłową florę jelitową, a ta z kolei decyduje o odporności ciała.

Trudno jest ,,obalać mity dietetyczne” jak np. jedzenie wychładzających, słodkich jogurtów w zimie w celu ,,podniesienia odporności”?
Słodkie jogurty nie służą nikomu, niezależnie od pory roku.
Nie stawiam sobie za cel zmiany systemu edukacji ani strategii marketingowych koncernów spożywczych. Jest mi natomiast bliskie zdrowie i samopoczucie mojej rodziny, znajomych, klientów i moje własne. Osoby korzystające z moich konsultacji mają zazwyczaj za sobą pewne doświadczenia i eksperymenty z różnymi dietami i efektem jo-jo. Jeśli nie są przekonane co do diametralnych zmian, idziemy małymi krokami. Proponuję, np. rezygnację z nabiału na 3-4 tygodnie i obserwacje siebie w tym czasie. Jeśli zmiany są korzystne wprowadzamy kolejne.

Czego powinniśmy unikać w diecie na co dzień?
To dość długa lista i większość osób może dojść do wniosku, że po wykluczeniu tych pokarmów nie zostaje nic do jedzenia. Moim zdaniem, z pożytkiem dla zdrowia, urody i humoru, należy wykluczyć: pszenną mąkę, nabiał (z wyjątkiem niewielkiej ilości masła, jaj od kur z naturalnej hodowli), produkty zawierające cukier rafinowany, dania gotowe, nadmiar białka zwierzęcego, produkty zawierające konserwanty chemiczne, tłuszcze utwardzane, mrożonki, dania przygotowane z wykorzystaniem kuchenki mikrofalowej, zimną wodę mineralną, napoje gazowane, czarną herbatę, napoje kolorowe, kawę rozpuszczalną. Osoby ze stwierdzoną celiakią lub jej podejrzeniem powinny dodatkowo wykluczyć wszystkie pokarmy zawierające gluten.

Na co warto zwrócić uwagę, chcąc zachować organizm w zdrowiu?
Warto zacząć dzień od wypicia szklanki lub dwóch ciepłej wody, opcjonalnie z sokiem z cytryny, aby oczyścić układ pokarmowy i pobudzić perystaltykę jelit. Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Najlepiej ciepłe, pożywne i lekkostrawne zjedzone pomiędzy godziną 7 a 9, kiedy to przypada maksimum energetyczne żołądka (Tradycyjna Medycyna Chińska). Takie śniadanie zapewnia właściwą ilość energii do pracy i nauki. Minimum energetyczne żołądka przypada 12 godzin później, czyli w godzinach 19-21. Kolacja, zwłaszcza obfita i ciężkostrawna, zjadana w o tej porze zalega w jelitach, może powodować niespokojny sen i sprawia, że rano budzimy się zmęczeni. Należy także utrzymywać właściwą florę jelitową jedząc warzywa, kasze, kiszonki. Nie nadużywać witamin ani suplementów. Zróżnicowana dieta bogata w warzywa i kasze dostarcza wszystkich potrzebnych makro i mikroelementów. Właściwe odżywianie powinno być wsparte odpowiednią ilością snu, umiarkowanymi ćwiczeniami fizycznymi. Fizjologia ciała jest nierozerwalnie związana i zależna od emocji i psychiki, dlatego warto mieć dystans do problemów i przyjmować postawę: poradzę sobie. Umiar w każdej dziedzinie życia jest najlepszym doradcą.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *