Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Warzywa i owoce – sposób na dodatkowe moce!

 

Zastanawiałeś się kiedyś jak dieta może wpływać na Twoje samopoczucie? Masz czasem wrażenie, że po zjedzeniu niektórych produktów Twoja wydajność i koncentracja znacznie spadają? A może zauważyłeś, że po zjedzeniu niektórych posiłków niemal od razu stajesz się skupiony i pełen sił do pracy?

 

warzywa i owoce

 

Otóż masz rację! Od dawna wiadomo, że dieta jaką stosujemy ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. To co spożywamy faktycznie może bardzo znacząco wpływać na nasz organizm. Nie tylko Ty zauważyłeś tą zależność. Prof. J. Wurtman – naukowiec z MIT, zajmująca się m.in. wpływem diety na funkcjonowanie organizmu – zbadała jak to co jemy wpływa na pracę naszego mózgu. I co się okazało?

 

Za wydajność w pracy odpowiada głównie dopamina i noraadrenalina. Ważna jest również serotonina, która odpowiada za uczucie spokoju i rozluźnienia. Wg badań Prof. J. Wurtman, dobrze zbilansowana dieta może pomóc w produkcji odpowiedniej ilości tych substancji, a co za tym idzie – dzięki diecie można wpływać na wydajność swojej pracy!

 

 

Jesteś tym co jesz

 

Wbrew pozorom wcale nie musisz zjadać kilogramów czekolady i wypijać litrów kawy aby obudzić swój organizm. Ten sam efekt możesz uzyskać wprowadzając do swojego jadłospisu rośliny. W roślinnych organizmach można znaleźć podobne substancje do tych znajdujących się naturalnie w ludzkim mózgu. Dlatego tak polecana przez dietetyków kuchnia śródziemnomorska to idealne rozwiązanie nie tylko dla ciała, ale również umysłu.

 

Co więc jeść i pić aby wspomóc działanie neuroprzekaźników wzmacniających koncentrację i wydajność?

 

Herbata/yerba mate – dzięki kofeinie zawartej w herbacie zmniejszysz poziom adenozyny, czyli neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za uczucie senności.

 

Ziemniaki/ bakłażany – warzywa te zawierają solaninę i chakoninę. Te substancje dostarczone do ludzkiego organizmu zwiększają działanie acetylocholiny. Ważna informacja szczególnie dla tych, którzy chcą poprawić swoją zdolność zapamiętywania informacji!

 

Nasiona bobu są cennym źródłem lewodopy, która wzmaga wydzielanie się dopaminy, czyli źródła poczucia zadowolenia i pobudzenia.

 

 

Mniej znaczy więcej    

 

Komponując dla siebie odpowiednią dietę warto również pamiętać, że efekt danego posiłku trwa około 2-3 godzin. Dlatego nie należy zbytnio przesadzać z rozmiarami posiłków. Idealnie sprawdza się tutaj powszechna mądrość na temat jedzenia, że lepiej jeść częściej, a mniej. Porcje jedzenia powyżej 1000 kcal będą negatywnie wpływać na nasze samopoczucie. Zjadając na jeden raz taką ilość zapotrzebowania energetycznego sprawiamy, że większość krwi zamiast dostarczać składniki pokarmowe i tlen do mózgu będzie koncentrować się w obrębie układu pokarmowego. Po takim dużym posiłku możemy pożegnać się z efektywną pracą!

 

 

Pora ma znaczenie

 

Komponując dietę warto wziąć również pod uwagę swój rytm dobowy. Każdy z nas ma swój indywidualny rytm pracy, w którym odczuwamy największe skupienie i produktywność. Nasza dieta powinna uwzględniać preferencje, co do pory pracy. Skowronki, których wydajność spada w okolicach południa, powinny zadbać o dietę w ten sposób aby wspierała ich koncentrację od godzin popołudniowych. Sowy natomiast, to osoby których efektywność wzrasta wraz z porą dnia, dlatego powinny skupić się na śniadaniu oraz przekąskach do południa.

 

 

Natura przede wszystkim

 

Chcąc wspomóc swoją produktywność poprzez dietę, warto pamiętać o jednym: tylko naturalne składniki będą w stanie przynieść pożądane rezultaty. Zapomnij więc o sztucznych rozwiązaniach czy suplementach i uwierz w siłę warzyw!

 

 

 

Autor: Małgorzata Bakowicz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *