Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Dieta w Dzień Nadciśnienia Tętniczego

kasza

Nadciśnienie tętnicze to epidemia XXI wieku. Jest bardzo groźna, ponieważ może doprowadzić do zaburzeń pracy serca. W dniu 17 maja jest obchodzony Światowy Dzień Nadciśnienia Tętniczego. Z tej okazji warto przypomnieć jak powinniśmy się odżywiać aby nie dopuścić do rozwoju tej choroby lub zmniejszyć jej nasilenie.

  1. Podstawą żywienia powinny być warzywa. Spożywaj ich ok. 300g dziennie. Jedz je w postawi surowej i gotowanej. Do każdego posiłku dodawaj dowolne warzywa np. pomidor, ogórek, rzodkiewkę na kanapkę, do obiadu zawsze dodawaj surówkę, często jedz zupy. Nie zapomnij o spożywaniu nasion roślin strączkowych np. fasoli, grochu, soczewicy, ciecierzycy.
  2. Owoce spożywaj chętnie, ale traktuj je raczej jako doskonałą przekąską lub dodatek do porannego musli.
  3. Ważne jest aby spożywać dużo kasz, tych dobrze nam znanych typu kasza gryczana, jaglana, jęczmienna ale również tych bezglutenowych np. amarantus czy quinoa. Warto również do swojego menu włączyć brązowy ryż, pełnoziarnisty chleb i makaron. Są one doskonałym źródłem błonnika, który wspiera układ krążenia
  4. Swoją dietę możesz urozmaicić spożywając niskotłuszczowe produkty mleczne, chude mięso i ryby. Pamiętaj jednak, że produkty te powinny pojawiać się okazjonalnie na Twoim talerzu.
  5. Tłuszcz spożywaj raczej w postaci olejów np. lnianego, rzepakowego, sezamowego, oliwy z oliwek. Spożywaj je na zimno, np. robiąc dressing do sałatki.
  6. Jedź dużo nasion np. słonecznika, sezamu, pestek dyni oraz różne orzechy np. włoskie, migdały, laskowe, brazylijskie. One również są źródłem tłuszczu a także białka, witamin i składników mineralnych.
  7. Dbaj o odpowiednio duże wypijanie płynów-wody, herbatek ziołowych.
  8. Rzuć palenie! Ogranicz spożycie alkoholu., ponieważ jego spożycie związane jest z dużym ryzykiem udaru.
  9. Ruszaj się! Regularna aktywność fizyczna wspomaga normalizację ciśnienia krwi!
  10. Należy ograniczyć spożycie soli w diecie do ½ łyżeczki.

orzechy włoskie

Jak to zrobić?

  • nie sól potraw przed spróbowaniem i nie dosalaj ich na talerzu; zastąp sól ziołami
  • zrezygnuj z produktów zawierających duże ilości soli takich jak: kostki rosołowe i przyprawy typu „Vegeta”; chipsy, orzeszki solone, krakersy, paluszki słone; zupy i dania w proszku, gotowe sosy w proszku, produkty zawierające glutaminian sodu; podroby, kiełbasy; sery feta, żółty, topiony; śledź solony, produkty wędzone; oliwki marynowane.

Stosując odpowiednią dietę można w znaczący sposób obniżyć ciśnienie krwi. Zanim wprowadzisz poważne zmiany w swoim sposobie żywienia skonsultuj się z dietetykiem. Pomoże Ci on dopasować jadłospis do Twoich potrzeb.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *