Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

Dieta niełączenia – kilka wskazówek by było jeszcze zdrowiej

O zdrowej diecie napisaliśmy już wiele. Było o superfood (http://corporate-wellness.pl/dieta-wellness-szczegoly-175.html), było o wpływie pożywienia na naszą wydajność (http://corporate-wellness.pl/dieta-wellness-szczegoly-143.html) czy o dietetycznym oczyszczaniu (http://corporate-wellness.pl/dieta-wellness-szczegoly-124.html). Proponowaliśmy diety bogate w całą masę zdrowych, wartościowych produktów spożywczych, by w dobie mody na „zdrowie” wspierać budowanie świadomości właściwego odżywiania szczególnie w realiach ciągłego niedoczasu, w którym żyjemy. Dbanie o dietę zdaje się nierealne, kiedy przed wyjściem do pracy musimy jeszcze wyprawić dzieci do szkoły, wyprowadzić psa, uprasować koszulę, a często też zgarnąć do zmywarki naczynia po wczorajszej kolacji. Super, jeśli to, co zabieramy na lunch do pracy to kasza jaglana, jarmuż, ksylitol czy stewia lub ekologiczne warzywa i owoce. Niestety, to nadal tylko połowa sukcesu. Trzeba bowiem zwrócić uwagę nie tylko na to co jemy ale i jak to jemy. Niewłaściwe łączenie nawet najzdrowszych produktów powoduje więcej złego niż dobrego.

Wiele produktów, które spożywamy na co dzień, zestawionych z innymi, powoduje powstawanie szkodliwych dla organizmu związków lub uniemożliwia przyswajanie przez organizm dobrych składników. Poniżej opisujemy parę zestawień, których lepiej unikać w codziennej diecie.

dieta niełączenia

Na początek herbata z cytryną

Niby z pozoru znakomite i dobre dla zdrowia połączenie. Ważne jednak, żeby parząc herbatę dodać sok z cytyny dopiero po wyjęciu torebki bądź liści. Dlaczego? Sok z cytryny wchodzi w reakcję z glinem znajdującym się w liściach herbaty. Powstający cytrynian glinu odkłada się w mózgu i może powodować np. Alzhaimera.

Ogórek +

Wiele portali, na których poruszany jest temat zasad łączenia i niełączenia produktów przestrzega przed łączeniem pomidora z ogórkiem (z uwagi na utlenianie witaminy C). Pomidor nie jest jednak jedynym produktem, w którym witamina C zostaje utleniona przez enzym znajdujący się w ogórku. To samo dotyczy każdego innego produktu, zawierającego kwas askorbinowy tj. natki pietruszki, cebuli, cykorii, papryki itp.

Czy zatem całkowicie zrezygnować z ogórka w sałatce? W żadnym wypadku! Pamiętaj jednak, żeby przygotowując lunch do pracy zastąpić świeży ogórek kiszonym lub korniszonym. Efekt utleniania witaminy zostanie wyeliminowany, a Ty będziesz cieszyć się ulubionym zestawieniem.

Co jeszcze?

Unikaj łączenia ryb morskich z roślinami krzyżowymi (brokuły, kalafior, brukselka, kapusta). Wspomniane warzywa uniemożliwiają właściwe wchłanianie jodu z ryb. Jeśli jednak ryba z brokułem jest daniem, bez którego „żyć nie możesz” pamiętaj, żeby warzywa krzyżowe gotować przez parę minut bez przykrycia. Taki zabieg pozwoli na wyeliminowanie z nich substancji goitrogennych i proces wchłaniania jodu nie zostanie zaburzony 🙂

Zrezygnuj również z jedzenia pomidora czy szpinaku z produktami bogatymi w wapń (np. ser biały). Kwas szczawiowy zawarty w pomidorach wchodzi w reakcję z wapniem i tworzą się nierozpuszczalne kryształki szczawianu wapnia, które w przyszłości mogą spowodować kamicę moczową.

Jak zatem łączyć?

Najlepiej z umiarem i z głową. Żeby cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem warto w swojej diecie przestrzegać zasad zdrowego żywienia, a decydując się na spożywanie „nieprawidłowych” połączeń mieć świadomość ewentualnych konsekwencji.

Autor: Magdalena Zadrożna

* Artykuł nie jest poradą medyczną. Ma charakter ogólny i nie może zastępować porady lekarza lub dietetyka.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *