Zadzwoń: +48 544 44 00 33, +48 604 999 333

7 sposobów na to, jak przekonać pracownika do rzucenia palenia

 
 
Mamy wiosnę. Jest coraz cieplej, coraz przyjemniej, coraz więcej wytęsknionego słońca. Szkoda tylko, że głównie wtedy, kiedy siedzimy za biurkiem. Ale sprytny pracownik wie, jak z tego słońca korzystać. Ten sprytniejszy, nawet i przez ponad godzinę dziennie. Wystarczy kilka przerw na papierosa…
 
Palenie szkodzi naszemu zdrowiu i w tym kontekście to nasza sprawa. O ile nie dbamy o siebie i bliskich – biernych palaczy wokół – żaden problem. Mamy jednak jeszcze jednego poszkodowanego. To nasz pracodawca. Wg danych agencji pracy tymczasowej Work Service palacz wychodzący na kilka 5-minutowych przerw na papierosa przepala nawet ponad 20 roboczogodzin miesięcznie.
 
zakaz palenia
 
 
Zatem jak przekonać pracownika do rzucenia palenia?
Można przez zastraszenie – pokażmy mu statystyki. Szacunkowo w roku 2015 ponad 41 milionów ludzi na całym świecie przegrało walkę z chorobami cywilizacyjnymi – niewydolnością układu krążenia, przewlekłymi chorobami układu oddechowego, rakiem oraz cukrzycą. W tym samym roku blisko 20 milionów ludzi doświadczyło uporczywych objawów, zwiastujących te dolegliwości. Ich źródłem były złe nawyki, które towarzyszą nam w miejscu pracy – palenie jest jednym z nich.
Można przez groźbę (albo: empatię, jak kto woli), bo koszty nieprzepracowanych przerw na papierosa w skali roku są niemałym dla pracodawcy obciążeniem.
Można pokazując zalety zerwania z nałogiem – poprawa kondycji fizycznej, brak uciążliwych dolegliwości oddechowych – kaszlu, chrapania, nieprzyjemnego zapachu z ust itp., poprawa stanu skóry i opóźnienie procesów starzenia, poprawa stanu paznokci, poprawa estetyczna (nasze ubranie i włosy przestaną w końcu pachnieć dymem nikotynowym)… wymieniać dalej?
Można punktując słabość, bo nałóg to słabość, a przecież nikt z nas nie chce słabości pokazywać. A już na pewno nie w pracy.
Można poprzez zapobieganie i edukację czyli warsztaty z wiedzy o przyczynach, konsekwencjach i sposobach poradzenia sobie z nałogiem. Oferta tego typu szkoleń jest coraz szerzej dostępna na rynku przez firmy świadczące usługi z zakresu wellnessu korporacyjnego. Świadome zaangażowanie pracodawcy w zdrowie pracownika przyniesie korzyść nie tylko jego zdrowiu. Wpłynie na morale i opinie o pracodawcy, który dba o swój zespół. Zmniejszy ilość nieefektywnie spędzonego czasu pracy, a długofalowo dołoży cegiełkę do budowania employer brandingu.
Można przez portfel bo wystarczy prosta kalkulacja: paczka papierosów kosztuje 15pln, a starcza na ok 2 dni. Miesięcznie to wydatek rzędu 225pln. 225pln, które moglibyśmy spożytkować znacznie lepiej. Na kino i kolację, na zakup aż czterech książek, na masaż…
 
I wreszcie można ambicjonalnie bo przecież wszyscy lubimy wyzwania. Nic tak nie motywuje jak rywalizacja i chęć udowodnienia tak sobie jak i innym, że dam radę!
 
 
Nie jest jednak aż tak źle. W ramach promocji zdrowia Główny Inspektorat Sanitarny wprowadził na lata 2014-2018 Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu. W jego ramach prowadzane są cykliczne badania nad liczbą palaczy w Polsce. Wyniki zdają się optymistyczne, bo widać znaczną i stałą poprawę. Pozwalamy sobie zacytować: „W latach 1990-1994 codziennie paliło w Polsce 51% mężczyzn i 25% kobiet. W 2011 r. paliło 30,9% mężczyzn i 17,9% kobiet. Najnowsze badania (sierpień 2015 r.), potwierdzają tendencję spadkową – obecnie pali 24% Polaków.”.
 
 
Nie pozostaje nam więc nic innego jak przyczynić się jeszcze bardziej do spadku tych liczb i wdrożyć, któryś z powyżej zaproponowanych sposobów walki z nałogiem. Zadbajmy o pracownika, on będąc zdrowym i w pełni sił zadba o nasz biznes.
 
 
 
 
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *